Златната есен е разплискала палитрата си по Стара планина! И в цветната феерия се появява дълга колона от автомобили BMW. В тази армада, виеща се по старопланинските проходи Бузлуджа и Шипка са новото BMW X1, обновените BMW Серия 3 Седан и Туринг и plug-in hybrid версията BMW Серия 2 Active Tourer. Екшънът из Балкана е част от BMW Test Days 2022 на BMW Group България.
Маршрутът наистина беше идеален, за да разкрие качествата на автомобилите. Подбалканския път, после щурм на Бузлуджа, а после на Шипка и от там до Габрово и Трявна. Ден по-късно по първокласния път и магистрала „Хемус“, та обратно до София. Така имахме възможност да пробваме всичките автомобили в колоната.
Естествено, най-впечатляващо и атрактивно от всички бе новото трето поколение BMW X1. Това е изцяло нов автомобил, с променен дизайн, оптимизиран комфорт, увеличено пространство и за пръв път с чисто електрическо задвижване – BMW iX1. Последното не присъстваше в колоната, тъй като ще се появи по-късно на пазара.
В първото поколение на BMW X1 се чувствах доста некомфортно, не ми отговаряше на размерите. Сега, при третото поколение, това усещане го няма. Чувствам се спокойно и усещам „радостта от шофирането“, какъвто слоган ползват от BMW.
Х1 изглежда по-внушително, усеща се здравината, комфорта, изобилието на технологии и функционалността. Типичен Sports Activity Vehicle! В интериора личи високото качество, както и значително по-богатото серийно оборудване в сравнение с предишния модел.
Засега X1 се предлага с два бензинови и два дизелови двигателя. Те са комбинирани серийно със седемстепенна скоростна кутия с два съединителя Steptronic и с предно, или с интелигентно задвижване на четирите колела BMW xDrive. Нашият тестов беше с дизелов двигател и както винаги този агрегат на баварците, най-ми допадна. Просто защото знаят как да го направят и да го настроят за съответния модел.
Става дума за четирицилиндровия дизелов двигател sDrive18d, който е с мощност 110 кВт или 150 к.с. Средният разход на гориво е около 5,0 до 5,5 л на 100 км. Поне това показваше компютърът, въпреки зора, който видя Х1 при катеренето по пътищата на Балкана. Комбинираните CO2 емисии съгласно WLTP – 145 – 129 г/км.
Заслужава си да споменем обаче и другия четирицилиндров дизелов двигател и технология Mild Hybrid. С него X1 xDrive23d постига максимална мощност 155 кВт/211 к.с.
По-късно ще дойде изцяло електрическото BMW iX1 xDrive30 и два Plug-in хибридни модела. Ще се появят и два варианта с конвенционално задвижване и 48-волтова технология Mild-Hybrid.
Новото BMW X1 се произвежда в завода в Регенсбург. Там за първи път модели с двигатели на вътрешно горене, Рlug-in хибриди и чисто електрически, ще се правят на една и съща производствена линия.
За да отговори на характера си Sports Activity Vehicle, новото BMW X1 изглежда като по-големите си събратя – мускулесто, почти квадратни калници и изправена предница. Плоските LED фарове са задължителни, с голяма и почти квадратна BMW бъбрековидна радиаторна решетка.
Х1 има определено динамичен силует, който е подчертан от покрива и хоризонталните линии и плоското стъкло на задния капак. Пак виждаме отличителни LED светлини и „раздути“ калници, типични за SAV.
Вече стана дума за удобството, простора и комфорта в купето. Високата позиция на седене на водача гони всякаква умора при пътуване. А нашето бе наистина приятно! Седалките са нова разработка, спортни, с електрическо регулиране, памет и лумбална опора. Задната седалка е с три пълноценни комфортни места. Облегалката се дели в съотношение 40:20:40, а има и опцията за надлъжно регулиране, но за моделите с ДВГ, какъвто беше нашият. Обемът на багажника може да се увеличи от 540 на максимум 1600 литра.
Отлично е оформено плоското арматурно табло, BMW Curved Display, подлакътника с интегриран контролен панел и ниша за смартфони отпред на централната конзола. За информацията на водача се грижи навигационната система BMW Maps. Спортният кожен волан е удобен и директен при управление. Освен двузоновият автоматичен климатик с интелигентно управление, за „веселбата“ на всички в новото BMW X1 се грижи и аудиосистемата Harman Kardon.
По старопланинските пътища, а и не само там, X1 показа отлично пътно поведение, спортна „злоба“, когато искаш да докажеш качествата на колата и комфорт при дълго и кротко пътуване.
Каросерията е оптимизираната като тегло и на устойчивост на усукване. Разпределението на теглото е много добро и заедно с дългото междуосие и увеличената предна и задна следа, дават допълнителна стабилност. Предното окачане е модернизирано с един носач и пружинна стойка.
Сцеплението и стабилността на пътя се повишават от серийния ARB контрол на сцеплението. Другите новости са интегрираната спирачна система и работещите в зависимост от хода допълнителни амортисьори. Опционалното Адаптивно М окачване включва специфични амортисьори, спортно кормилно управление и снижаване на каросерията с 15 мм.
Модернизацията се изразява и по-големия брой асистиращи системи за помощ на водача. Става дума за контрол на скоростта със спирачна функция и предупреждение за удар отпред, регистриране на насрещното движение при завой наляво, както и на пешеходци и велосипедисти при завой надясно. Моделите серийно се оборудват с асистент за паркиране, камера за обратно виждане и асистент за движение на заден ход.
Преди да потеглим по споменатия по-горе маршрут разпределяме автомобилите. Имаме късмет. Стартираме с BMW Серия 2 Active Tourer, чиято гама е обогатена с plug-in hybrid. Докато от другите автомобили в колоната се чува звукът на двигателите, особено тътенът на M-ките, нашият се плъзва и се измъква тихо и безшумно, благодарение на електрическия си двигател. Пък и цвета на автомобила – петролно зелено, направо впечатляваше. И на електричество може да се изминат около 90 км в градски условия. Новото е хибридното задвижване, което е наистина прогрес във втората серия Active Tourer, е в три варианта.
Бензиновият мотор на plug-in хибрида е в две версии. BMW 230e xDrive Active Tourer комбинира 1,5-литров трицилиндров бензинов турбодвигател с мощност 150 к.с. и 130-киловатов електромотор в обща хибридна система с мощност 326 к.с. С нея автомобилът ускорява до 100 км/ч за 5,5 секунди и изминава до 93 км на електричество.
Другият нов хибрид за Серия 2 Active Tourer 225e xDrive има аналогично конфигурирана комбинация от двигатели. Мощността обаче е „по-малка“ – 136 к.с. от бензиновия мотор и 80 кВт от електрическия двигател или общо, само 245 к.с. Задвижването е на всички колела, а ускорението до 100 км/ч е 6,7 секунди. Изцяло електрическият пробег е почти същият – до 92 километра.
Максималната мощност на зареждане на двата plug-in хибрида на уолбокс или обществена зарядна станция е удвоена и сега е 7,4 кВт . Това означава, че високоволтовите батерии могат да бъдат заредени от нула до 100 % от капацитета за 2,5 часа.
Третото ново попълнение в семейството е дизелово. В 223d xDrive Active Tourer четирицилиндров турбодизелов 2,0 л двигател е в комбинация с 48-волтова технология мек хибрид. Мощността е 211 к.с. и 400 Нм въртящ момент. От дизела са 197 к.с., а електромоторът е 14 кВт и 55 Нм. Електрическият двигател е интегриран в 7-степенната трансмисия с два съединителя и действа като стартер-генератор, свързан с коляновия вал. Моделът е с двойно предаване, а ускорението до 100 км/ч. е 7,3 секунди.
Стефан Илиев