САЩ започват разследване дали вносът на китайски превозни средства е риск за националната сигурност и може да наложат ограничения, поради опасения относно „свързаните“ автомобилни технологии, съобщи Белият дом.
Разследването на министерството на търговията е необходимо, тъй като китайските смарт коли „събират големи количества чувствителни данни за своите шофьори и пътници и редовно използват своите камери и сензори, за да записват подробна информация за инфраструктурата на САЩ“.
Президентът на Джо Байдън обяви, че Китай се стреми да доминира на американския автомобилен пазар „включително с използване на нелоялни практики“, което представлява заплаха за националната сигурност. „Няма да позволя това да се случи, не и по мое време“, посочи той.
Официални лица от Белия дом заявиха пред репортери, че е твърде рано да се каже какви действия може да бъдат предприети и допълниха, че към момента няма решение за потенциална забрана или ограничения, свързани с китайски превозни средства. В същото време обаче беше посочено, че правителството има широки законови правомощия и може да предприеме действия с потенциално „голямо въздействие“.
Разследването може да доведе до нови разпоредби, насочени към предотвратяване на използването от страна на Китай на сложни технологии в електромобили и други т.нар. свързани превозни средства за проследяване на водачите и тяхната лична информация. Това е най-новото действие на администрацията на Байдън за защита срещу нарастваща, според нея, заплаха от китайски кибератаки. Тази седмица президентът подписа изпълнителна заповед, насочена към по-добра защита на личните данни на американците (например здравни и финансови досиета) от чужди противници като Китай и Русия.
Както Байдън, така и други служители от неговата администрация отбелязват, че същевременно Китай е наложил широкообхватни ограничения върху американски автомобили и други чуждестранни превозни средства.
От своя страна министърът на търговията Джина Раймондо заяви, че свързаните автомобили „са като смартфони на колела“ и точно затова са риск за националната сигурност.
„Тези превозни средства са свързани с интернет. Те събират огромни количества чувствителни данни за водачите – лична информация, биометрична информация, къде отива колата – каза тя пред репортери. – Така че не е нужно много въображение, за да разберем как чуждестранен противник като Китай, с достъп до този вид информация в голям мащаб, може да представлява сериозен риск за националната ни сигурност и неприкосновеността на личния живот на гражданите на САЩ.“
Според нея събирането на данни не е единственият проблем, защото подобни автомобили могат да бъдат активирани дистанционно, а също така и манипулирани.
„Представете си да има хиляди или стотици хиляди свързани с Китай коли по американските пътища, които биха могли незабавно и едновременно да бъдат дезактивирани от някой в Пекин – допълни Раймондо. – Така че е страшно да се мисли за киберрисковете, за рисковете от шпионаж, които те представляват.“
Проблемът, за който говори Раймондо, се състои в това, че електромобилите и другите коли все повече разчитат на модерни технологии, за да активират навигационни инструменти, да осигурят функции за подпомагане на водача и да намалят оперативните разходи и въглеродните емисии чрез бързо зареждане с електричество. Затова возилата постоянно се свързват с лични електронни устройства (смартфони, лаптопи и т.н.) на водачите и пътниците, с други автомобили, с части от американската инфраструктура, но и със своя производител.
В края на миналата година кръгът около Байдън започна да подготвя нови, още по-високи мита срещу автомобили от Китай, включително премахване на федералния стимул от $7500 долара за закупуване на електромобил. От „господство“ на китайците се опасяват не само в САЩ, но и в други държави. Франция отмени отстъпките за закупуване на китайски електрически автомобили още през есента на 2023 г.