До края на следващата година може да няма нито една нова кола в САЩ, която да струва по-малко от 20 000 долара. Mitsubishi Mirage и KShF Rio се отправят към вечността, както и Nissan Versa. Те следват близо дузина други автомобили в категорията под $20 000, които изчезнаха от пазара по раано.
Статистиката е за САЩ, но според анализатори, тя е общовалидна и засяга всички пазари, включително и този в Европа. Голяма част от този факт се дължи на паниката около Covid. До 2019 г. средната цена на нова кола струваше около 38 000 долара, благодарение на най-достъпните предложения от всяка марка. Сега ситуацията се променя. Проблемите с веригата за доставки доведоха до повишаване на производствените разходи през 2020 г. и след това. Но също така даде на компаниите причина тихомълком да премахнат своите най-достъпни предложения без никаква замяна.
Ford Fiesta и Chevrolet Cruze излязоха от бизнеса в края на 2019 г. През същата година Smart напълно се оттегли от американския пазар. А между 2019 г. и 2023 г. загубихме Hyundai Accent, Ford EcoSport, Volkswagen Beetle и Chevrolet Spark, някога най-евтината кола в Америка. Но това не е непременно нов феномен, отбелязва Тайсън Джомини, вицепрезидент по данни и анализи в JD Power.
„Най-евтините коли започнаха да изчезват няколко години преди Covid“, казва той. – „След Covid и проблемите с веригата за доставки, видяхме компании да дават приоритет на по-скъпите модели, които са оборудвани и с повече екстри и функции, за да повишат цените на автомобилите. Всичко започна, когато микрочиповете бяха оскъдни, така че производителите на автомобили трябваше да избират разумно къде да инвестират своите ограничени ресурси.
Експертът отбелязва още, че някои марки, като Honda например, отново се стремят да вкарат на пазара по-евтини модели, но дори кола като Civic – исторически най-достъпният модел на марката – вече струва близо 25 000 долара. Средноразмерният Accord сега струва $28 000, което е с $4000 повече от цената му през 2019 г. И не можете да влезете в нов CR-V за по-малко от $30 000.
Но като се има предвид, че средната заплата в САЩ през 2023 г. е била малко под 60 000 долара годишно, това означава, че повечето американци реалистично не могат да си позволят нова кола – особено когато лихвените проценти и дилърските надценки се увеличават.
Сравнете това с 2019 г., когато средният доход беше над $68 000, а лихвените проценти се движеха около 2% и ще разберете, че времето на евтините и достъпни нови коли свърши. Но има искрица надежда. Средните цени на автомобилите всъщност паднаха за първи път от началото на пандемията миналото лято и продължават да падат.