Все повече шофьори се страхуват от автономните коли

Интересът към частично автоматизираните технологии на превозните средства продължава да расте, но същото се отнася и за страха на шофьорите от напълно автономните автомобили. Това показва проучване на Американската автомобилна асоциация (AAA), според което броят на опасяващите се водачи е нараснал до 68% през 2022 г.

Това е с 13% повече спрямо 2021-ва и в ААА смятат, че производителите на автомобили трябва да бъдат внимателни в създаването на среда, насърчаваща използването на напреднали технологии за превозни средства. Това трябва да става по сигурен и надежден начин, като на потребителите се обяснява какво точно представляват тези системи и какво означават техните имена.

„Не очаквахме такъв драматичен спад на доверието спрямо предишни години – казва Грег Бранън, директор по изследванията в AAA. – Въпреки че спада броят на катастрофите, настъпили поради предоверяване на настоящите технологии, това едва ли е толкова изненадващо.“

Дори и с напредъка от последните години, очевидно трябват още подобрения за изграждане на обществено доверие и знания около нововъзникващите автомобилни технологии.

Що се отнася до автоматизираните превозни средства, проучването на AAA установява голямо объркване у хората: почти всеки десети шофьор вярва, че може да си купи кола, която се движи самостоятелно, докато хората в нея спят. Такова превозно средство обаче все още не съществува, тъй като действащите разпоредби по цял свят не освобождават шофьорите от отговорност.

Объркването може да произтича от подвеждащи имена на автомобилните системи. Например 22% от американците очакват системите за помощ на водача, с имена като Autopilot, ProPILOT или Pilot Assist, да могат да управляват колата сами без никакъв надзор.

Какво всъщност са усъвършенстваните системи за подпомагане на водача (ADAS)?

Шестима от всеки 10 шофьори в САЩ „определено“ или „вероятно“ биха искали такива системи в следващия си автомобил.

Примерите за ADAS включват предупреждение за мъртва точка, адаптивен круиз контрол и функция за автоматично аварийно спиране. Активната помощ при шофиране (ADA) също се счита за ADAS, но се различава по функционалност от другите системи.

ADA съчетава спиране, ускоряване и управление чрез комбинирано използване на адаптивен круиз контрол и помощ за поддържане на пътната лента. Тази технология активно подпомага водача, в сравнение с други ADAS, които се включват само когато е необходимо. ADA е и единственият ADAS, класифициран като автопилот от ниво 2, според категоризацията на Обществото на автомобилните инженери.

Какво е напълно автономно превозно средство?

То трябва да е способно да работи без човешко участие – водачът не е длъжен да го контролира по всяко време, нито дори да е в него по време на движение. Тези автомобили не се предлагат в продажба и са класифицирани като автоматизация от ниво 5.

„AAA се стреми да си партнира с автопроизводителите, за да създаде по-голяма последователност в индустрията. Заедно можем да помогнем на потребителите да разберат типа технология, с която е снабдена тяхната кола, както и как, кога и къде да използват тези системи. Това в крайна сметка ще изгради доверие към автомобилите на бъдещето“, заяви Бранън.

Previous post Шофьор се измъкна от глоба за минаване пред радар с… 306 км/ч
Next post Кофти класация: Кои коли дават най-много дефекти