Възможно ли е да се използва през зимата масло 5W40 вместо 5W30?

Кое двигателно масло да предпочитате за използване през зимата е вечна тема за всяко поколение български собственици на автомобили. Но понякога най-простият на пръв поглед въпрос поставя човек пред труден избор.

Дори технически неграмотен шофьор знае със сигурност, че свойствата на моторното масло в двигателя на автомобила пряко определят неговото благосъстояние и експлоатационен живот при определени условия на работа.

Зимата със своето студено време с право се счита за труден период в „кариерата“ на всеки двигател с вътрешно горене. И когато настанат особено тежки студове, двигателят трябва да издържи сериозен тест всеки път, когато стартира.

Някои характеристики на лубриканта могат или да помогнат за оцеляването в този температурния шок, или да влошат ситуацията. И тогава собственикът на колата си спомня, че при последната смяна на масло е напълнил двигателя не с 5W30, както препоръчва автомобилният производител, а с „по-хладното“ 5W40.

Фактът, че последното има различен вискозитет, може да породи опасения относно ефекта на „по-различно“ смазочно масло върху силовия агрегат при много ниски температури.

В тази връзка трябва да помним, че индексите „30” и „40” в спецификациите на смазочните материали по стандарта SAE отразяват параметрите на техния кинематичен вискозитет при +100°C. За „30“ тя трябва да бъде в диапазона 9.2 – 12.7 mm²/s, а за „40“ – между 12.7 и 16.4 mm²/s. Тоест, хипотетично масло 5W40 според SAE има един и половина пъти по-висок кинетичен вискозитет при високи температури от 5W30.

Повишеният вискозитет в нагрято състояние е необходим, за да се поддържа качеството на смазване на триещите се части по време, когато захранващият агрегат работи в условия, близки до прегряване – като правило, при много високи натоварвания. Що се отнася до зимната специфика, напротив, тя е свързана главно със стартиране на „двигателя“ при ниски температури.

Характеристиките на „замръзване“ се определят от параметрите, описващи нискотемпературния вискозитет на маслото – „5W“ в този случай. Индекс “5” показва, че маслото поддържа задоволителна степен на течливост до -35°C. Според критериите на SAE смазочните материали с индекс 0W са още по-малко податливи на сгъстяване на студено.

Връзката между числото пред латинската буква W в индекса на вискозитета на смазката и действителната му температура на сгъстяване обаче не е толкова ясна, колкото може да изглежда. Температурните толеранси ясно работят само по отношение на „минерални масла“ . В същото време има например синтетични масла със SAE индекс 10W40, които остават напълно течни дори при -50°C.

Това потвърждава факта, че синтетичното 5W30 или 5W40 може лесно да остане течно дори при -40°C. И те могат безопасно да се използват при всякакви студове, характерни за нашата страна.

Previous post Mercedes показа наточено CLE с шестцилиндров двигател
Next post Как да запалите автомобила с бутане? Ами, ако сте сами? Или няма накъде?