Не се случва често някоя нова функция в автомобилите още при първата си поява да бъде масово отхвърлена от потребителите, а споровете относно нейната полза да продължават с години. При това тя не може да бъде деактивирана без намесата на шофьора, като това е само временно – до следващото стартиране на двигателя, когато отново оживява.
Както се досещате, говорим за системата „Старт-стоп“. Технологията за автоматично изключване и последващо рестартиране на двигателя с цел пестене на гориво, намаляване на вредните емисии и нивата на шум чрез намаляване на времето за работа при минимални обороти на празен ход.
„Мозъкът“ на автомобила включва „невронна връзка“, която може да изключи двигателя при забавяне или спиране на автомобила и да го запали след отпускане на педала на спирачката. Стартирането най-често се извършва с помощта на стартер или стартер-генератор, но са известни и решения, когато коляновият вал започне да се върти чрез подаване на искра в един от цилиндрите. За да се случи това, инжекторът впръсква бензин, а свещта запалва получената смес. Очевидно подобен метод не може да бъде приложен за дизелови двигатели.
Двигателят ще се изключи при спиране само ако са изпълнени редица условия. По-специално трябва да се загрее и батерията да се зареди. Старт-стоп няма да работи, ако са включени мощни консуматори на електроенергия, като размразители на прозорци или въздушни нагреватели в нагревателя, или ако климатичният контрол отчита, че няма достатъчно мощност. Системата има едно предимство – спестява гориво, докато автомобилът не се движи. Плюс съпътстващото намаляване на вредните емисии, за което в крайна сметка не всеки мисли.
В градския трафик с постоянно тръгване и спиране системата Старт-стоп може да доведе всеки до истерия. Особено ако системата е лошо конфигурирана и водачът е с мислене на инженер. Трудно е да слушате как стартерът ви работи за щяло и нещяло, стартирайки двигателя най-много за десет секунди: скъпото оборудване се износва пред очите ви. Срокът на експлоатация на стартера и зъбния венец на маховика е намален (ако Старт-стоп е свързан към него).
Едновременно с това батерията изпитва постоянни колебания на напрежението от зареждане до разреждане, което налага използването на скъпи AGM акумулатори с повишен капацитет. И генераторът е принуден да работи с повишено натоварване, за да компенсира загубата на енергия поради ползването на стартера. Това е особено забележимо при дизеловите автомобили, където поради по-високото съотношение на компресия и тежките движещи се части, стартерът консумира повече ток.
Според изследване на немското списание AutoBild някои автомобили със старт-стоп система показват забавяне до секунда и половина или повече при потегляне от светофар. Това може да раздразни собственика на колата или шофьорите, които чакат зад тях, и влошава задръстванията. Ситуацията е още по-лоша, когато трябва спешно да избягате, за да избегнете инцидент, но колата „мисли“. Поради това потребителите търсят различни начини за деактивиране на системата.