Въпреки, че Европа взе решението да се откаже от производство на автомобили с двигатели с вътрешно горене до средата на следващото десетилетие това все още се поставя под въпрос. И то от Германия. Берлин ядоса европейските си партньори след като блокира важно споразумение за пътя към нов вид мобилност на Стария континент. Така Европейският съюз за пореден път стана заложник на вътрешната политика на страна членка. По-големият проблем е, че планираната забрана е от ключово значение за европейците и целта да живеят на континент с нетни нулеви емисии на парникови газове до средата на века. Ето и подробностите:
Как се стигна до тук?
Управляващата коалиция в Германия е съставена от социалдемократите, зелените и либералите. В опит да запази коалицията заедно, тъй като партньорите в нея защитават противопоставящи се интереси, канцлерът на федералната република се поддаде на натиск, коментират наблюдатели, и сега настоява за освобождаване за синтетичните горива.
Синтетичните горива могат да бъдат направени с помощта на уловени емисии на въглероден диоксид. Идеята е, че това балансира въглеродния диоксид, отделен при изгаряне на горивото, така че в крайна сметка се получава едно гориво, което може да се определи като „въглеродно неутрално“. Те все още се разработват, а крайната цел е да позволят на модифицирани версии на коли с двигатели с вътрешно горене да продължават да се използват и след 2035 г. Тук е важно да уточним, че изразът „въглеродно неутрално“ се използва грешно, тъй като и ние хората сме въглеродни форми на живот. По – подходящото наименование би било „без използване на изкопаеми горива“.
Борбата на германския канцлер Олаф Шолц да запази коалицията си заедно вбеси мнозина в ЕС, тъй като сделката вече бе преминала през всеки етап от законодателния процес в Брюксел – включително от одобрение на самите страни членки. Блокът трябваше официално да го приеме като закон във вторник (07.03), но в безпрецедентна маневра Берлин сега казва, че не може да даде съгласието си.
Европейският парламент също вече гласува официално да одобри текста на законопроекта, който де факто ще означава, че всички нови автомобили, продадени след 2035 г., ще трябва да имат електрически двигатели. Това означава, че текстът вече не може да бъде променян, въпреки че Германия сега настоява за допълнителни гаранции от Брюксел, че синтетичните горива все още могат да се използват в двигателите след 2035 г.
И тук е разковничето – горивото, за което Германия иска изключение, все още е в процес на разработка и се произвежда с нисковъглеродно електричество. Някои от най-големите производители на автомобили в света са базирани в Германия и синтетичните горива ще направят възможно разширяването на използването на коли с двигатели с вътрешно горене.
Изправена пред неочакваната пречка, Европейската комисия, изпълнителният орган на ЕС, заяви, че ще „работи конструктивно“ с Берлин, за да може законопроектът да бъде приет „бързо“. От Комисията обаче не казват какъв точно ангажимент може да се поеме в тази ситуация, тъй като текстът вече проправя пътя за използването на синтетични горива, ако се счита, че спомагат за постигането на целта за нулеви въглеродни емисии.
Италия налива още масло в огъня!
Оказа се, че Германия не е сама в своите искания. Италия, друг голям производител на автомобили, се обяви против. Очакваше се България и Полша да не подкрепят законопроекта. Разликата обаче е, че позицията на тези страни беше ясна от самото начало и съпротивата им не беше достатъчна, за да блокира преминаването на законопроекта през комисиите в Брюксел. Изненадващият ход на Германия обаче промени това.
Освен това, самата автомобилна индустрия до голяма степен очакваше европейските регулации и вече инвестира масово в електрически превозни средства. А сега Германия ще трябва да се върне към масата за преговори.
Екологичните групи се противопоставят на синтетичните горива. Те твърдят, че са скъпи, изискват огромни количества електроенергия за производство и замърсяват, тъй като отделят азотен оксид, а това друг парников газ. От един от немските автопроизводители обясниха, че дори и да се окажат полезни в зеления преход, синтетичните горива няма да имат важна роля в средносрочното бъдеще на пътническите автомобили.
Светлозар Димитров