Автомобилната индустрия е електрифицирана, буквално, от възхода на електрическите превозни средства. През последното десетилетие тези елегантни и безшумни машини се появиха на сцената, обещавайки бъдеще с нулеви емисии и устойчива мобилност. Въпреки това, дебатът относно тяхното бъдеще продължава, като то крие много неизвестни, а в същото време все по-усилено се говори за възраждане на двигателя с вътрешно гориво (ДВГ).
Електромобилите избухнаха на автомобилната сцена като мълния, завладявайки челни места в пресата и сърцата на потребителите, които имат отношение към опазването на околната среда. Заради забележителното ускорение, безшумната работа и намаляване на въглеродния отпечатък възходът на електрически превозни средства изглеждаше неудържимо.
Електромобилите заляха пазара и конкуренцията става все по жестока. Самите производители вече чертаят планове за 5 или 10 години напред, като в тях основната точка е пълен отказ от модели с ДВГ. Всичко това води до усещането, че колите на ток се купуват масово, а потребителите с отворени обятия приемат най-новите предложения от всяка автомобилна марка.
Проучване, проведено от компанията Cox Automotive, обаче рисува различна картина, показвайки, че настоящото предлагане на електрически превозни средства всъщност изпреварва потребителското търсене. Изследването подчертават значителна промяна в динамиката на пазара на електромобили.През второто тримесечие на 2023 г. електрическите превозни средства в САЩ са прекарали средно 92 дни в представителствата, преди да намерят купувачи. Това рязко контрастира със същия период през 2022 г., когато електромобилите обикновено се продават в рамките на средно 36 дни.
Интересното е, че тази тенденция се запазва въпреки значителното намаление на цените в целия спектър на електрически превозни средства. Тези променящи се числа накараха някои анализатори да смятат, че електромобилите може да са достигнали критична точка. Факт е, че ентусиазмът около тях продължава да се усеща, но последните данни показват нарастващото разминаване между предлагането и потребителския апетит.
По-дългият престой на електрическите превозни средства в партидите на дилърите може повдига важни съображения за производителите на автомобили и заинтересованите страни в индустрията. Докато стремежът към електрическа мобилност е неоспорим и напредъкът в при технологията е забележителен, пазарът на EV може да навлиза във фаза, в която е необходим по-предпазлив и стратегически подход.
Това развитие подчертава значението на точното измерване на предпочитанията на потребителите и разбирането на развиващия се пейзаж на приемане на електрически превозни средства. Докато производителите на автомобили се ориентират в тези променящи се течения, по-широките последици за индустрията и бъдещото развитие на пазара на електрическите превозни средства остават несигурни.
Доказателство за това е и случващото се с остатъчните стойности, критична мярка за стойността на превозното средство във времето. Според изследователската компания iSeeCars.com, цените на употребяваните електрически превозни средства преживяват бърз спад, надминавайки темпа на обезценяване, наблюдаван като цяло по-широкия пазар на употребявани автомобили. Фирмата анализира данни от значителна група от 1,8 милиона употребявани превозни средства на възраст от една до пет години, продадени между юни 2022 г. и 2023 г. Той показва, че цените на употребявани EV са се сринали с близо 30% в сравнение със същия период през предходната година.
Подобна тенденция изглежда нелогична с оглед на възхода на продажбите на електромобили и поражда опасения относно дългосрочната икономическа жизнеспособност на притежаването на EV. Това явно се усеща и от производителите, които тихомълком проучват възможността да възкресят някои от своите превозни средства, задвижвани с ДВГ. А това е знак, че може да има любопитен обрат на пазара на нови автомобили.
Основният проблем си остава инфраструктурата – в много райони на САЩ, като и в голяма част от Европа, все още няма достатъчно станции за зареждане. И това кара много шофьори да продължат да се доверяват на превозни средства с ДВГ. В градовете се случва обратното и съответно техните жители са по-склонни да се доверят на новите технологии.
Много съвременни електрически превозни средства могат да се похвалят със среден пробег от около 500 км, като модели като Mercedes-Benz EQS надминават това с впечатляващия прогнозен пробег от 720 км по WLTP от 720 км. Въпреки това безпокойството за пробега си остава главната пречка за мнозина. А обещанията на Toyota, че ще предложи батерии, с които може да се изминат 1500 км по-скоро ще накара много от потребителите да изчакат до тяхната появи след няколко години, вместо още сега да се насочат към електромобили.