Има една лоша и една добра новина покрай автопарка на българина. Лошата е, че колите у нас стават все повече и повече, а това води до тежък трафик, мръсен въздух и нерви покрай паркирането. И за баланс, позитивната тенденция – автомобилният парк у нас все по-осезателно се подмладява и трошките по улиците стават по-малко.
Регистрираните леки автомобили в България са малко над 3 милиона, а населението според последното преброяване – 6.5 милиона души. С други думи, най-грубо – на двама души се пада по една кола, ако броим и бебетата, децата и тийнейджърите до 18 години.
Има няколко начина да се снабдим с кола – покупка със свои пари, кредит от банката и лизинг от лизингова компания. Без изненада, първата опция е най-изгодна, още повече че защитава парите от инфлация. Финансовият лизинг също е много предпочитан от кандидат-купувачите, въпреки че има някои особености. Според статистиката на БНБ почти 3 милиарда лева гонят договорите за лизинг на автомобили в България в края на първото полугодие на 2024-та. И ръстът спрямо същия период на миналата година е 27%. При кредитите от банка обаче има голяма промяна. Тя е породена от екологични съображения и модерните времена, в които живеем. Така евтините заеми отиват за покупка на хибридни автомобили или изцяло електрически. А тези с по-високи лихви – за конвенционални автомобили с бензинов или дизелов двигател.
„Целеви кредит за закупуване на кола в момента предлагат няколко банки при следните параметри: покупката да е електрически, хибрид или Plug-in хибрид автомобил; максимална сума – до 100 000 лева и срок на кредита от 7 до 10 години“, посочва Добринка Стоянова, кредитен консултант в „Кредитланд“. Лихвите в този случай са по-ниски от стандартните потребителски кредити, като варират от 3,75 до 4,45 процента. Само за сравнение – лихвите по потребителските заеми зависят от „профила на клиента“ и се движат в голям диапазон – от 5 до 11 процента. Това означава до два пъти по-високи лихви. Иначе срокът отново е до 10 г. Някои кредитни институции предлагат преференциални лихви, ако застраховка „Гражданска отговорност“ или „ Каско“ бъдат сключени при тяхното застрахователно дружество. Предлагат се възможности и за застраховка „Живот“, допълва тя. В замяна на добрите условия обаче банките изискват задължително превод на работна заплата по сметка при тях и ползване на пакетни програми. „В случай на изискване за ползване на такива пакети обърнете внимание на месечния разход. Някои от тези пакети не са никак евтини“, предупреждава Добринка Стоянова.
Целевият кредит за кола, който обаче очевидно не е за всеки, има няколко предимства. Сред тях е това, че таксите са по-ниски в сравнение със стандартния потребителски кредит, а срокът на издължаване не зависи от възрастта на автомобила. Собствеността върху МПС-то се придобива веднага и няма ограничение за пътуване в чужбина. Няма и нужда от първоначална вноска, както е при лизинга. Голям плюс е също, че новият собственик самостоятелно решава къде да застрахова автомобила и къде ще го обслужва и ремонтира, допълва кредитният консултант. Обикновено за лизинговите автомобили има много строги изисквания дори за ремонта и профилактиката, тъй като, в крайна сметка, те се водят собственост на компанията, докато не вкарате и последната лизингова вноска. Кредит за автомобил предлагат и някои небанкови финансови институции, но те са значително по-скъпи от банковите кредити.
„Когато говорим за изгоден кредит за кола, никога не трябва да забравяме, че лихвата е само част от цената на кредита.
Да, много важна и основна част, но не показва пълната цена. Освен нея трябва да съобразим и съпътстващите разходи, свързани както с кредита, така и със застраховки и други свързани продукти. Единственият показател, който може да обобщи всички тези разходи, е годишният процент на разход (ГПР). Той трябва да е водещият, когато сравняваме оферти“, съветва кредитният консултант.
И ако чуете „Кредит без доказване на доходи“, имайте едно наум. „Всички банки изискват доказване на доходи от клиента, за да са сигурни, че заемът ще бъде върнат. За предпочитане е доходът да е от трудов договор. Съотношението дълг/доход, което изискват банките, е до 50%. С други думи, вноската по кредита да не превишава половината от чистия доход на клиента. Дори и небанковите финансови институции желаят да си гарантират връщането на заема, въпреки че някои от тях приемат и неофициален доход“, посочва Добринка Стоянова от „Кредитланд“.
Регистрираните нови автомобили в България от категориите M1 и N1 (леки и лекотоварни) за първите седем месеца на годината са общо 31 157. Ръстът спрямо миналата година е с над 30%, показват данните на Министерството на вътрешните работи.
Вносът на употребявани моторни превозни средства обаче остава значително по-висок. Новорегистрираните коли втора ръка у нас от януари до юли са близо 150 000, или почти пет пъти повече от новите. Това се вижда и от данните за водените на отчет автомобили в регистрите на Пътна полиция. Те са общо 4.15 милиона, от които 2.1 милиона, или малко над половината, са на възраст над 20 години.
Още около 1 милион са на възраст между 15 и 20 години, а само 577 хиляди (14%) са на възраст под 10 години.
Най-продаваната марка нови автомобили у нас за първите седем месеца на годината е Skoda (3943 броя), следвана от Toyota (3604) и Dacia (2751).
За периода от януари до юли у нас са регистрирани 207 нови модела на Tesla, което отрежда на американския производител на електромобили 22-ро място в класацията.
За същия период в България са продадени 24 нови коли от марката Maserati, 11 нови Ferrari, 9 Lamborghini, 8 Bentley и 6 нови автомобила от марката Rolls-Royce.
При употребяваните возила най-предпочитания бранд си остава Volkswagen с 18 354 нови регистрации за периода от 1 януари до 31 юли, следвана от три други германски марки – Mercedes (15 036), BMW (10 730) и Audi (10 368).