Само една грешка на човека зад волана лесно може да доведе до сериозни наранявания и дори смърт. Затова и хората търсят начини за намаляване на тези грешки, като целта е те не само да бъдат по-малко, но и по-леки. Съответно така се ограничават и последствията от тях.
Един от опитите в тази посока е експеримент, организиран от градските власти в Сиатъл. Резултатите от него бяха обявени от Застрахователния институт за пътна безопасност (IIHS) на САЩ, според когото вече има достатъчно доказателства в подкрепа на предположението, че намаляването на ограниченията на скоростта спасява животи.
Експериментът стартира през 2016 г., когато управата на Сиатъл (щата Вашингтон) решава да намали ограничението на скоростта по подразбиране по главните пътища в града от 48 на 40 км/ч, а по малките – от 40 на 32 км/ч. Идеята е, че пътуването с по-висока скорост оставя по-малко време на шофьорите за реакция. Ограничението увеличава това време и намалява последствията от евентуален инцидент.
Резултатите показват, че в Сиатъл злополуките на пътя с ранени в тях хора са намалели с 20% след въвеждането на по-ниската скорост на движение. В центъра на града, където ограничението е най-широко рекламирано и приложено, шансовете за катастрофа с наранявания са със 17% по-малко, докато в зоните с малки и тесни пътища резултатът е 20%.
От IIHS посочват, че в периода, в който в Сиатъл са намалели нивата на наранявания при катастрофи на пътя, в други три големи града от щата Вашингтон, този показател се е увеличил.
„Тези резултати предполагат, че обществото може да извлече значителни ползи чрез намаляване на ограниченията на скоростта. Много важно е инженерните решения да бъдат комбинирани с увеличение на популярността на взетите мерки, така че хората да могат да научат за ползата от тях“, коментира Уен Ху, старши изследователски инженер по транспорта на IIHS, който е и водещ автор на изследването.
„Всеки мисли за магистралите, когато говорим за ограничения на скоростта, но намаляването на скоростите по градските пътни артерии и жилищните улици е също толкова важно – допълни Дейвид Харки, президент на IIHS. – В национален мащаб близо една трета от смъртните случаи при катастрофи са настъпили на градски артерии през 2020 г.“