Преходът от автомобили с двигател с вътрешно горене към напълно електрически е дълга история, която започна преди 15 години и е предназначена да продължи поне още 15 години. Това е не само огромна инвестиция от производители и правителства по целия свят, но и социално и културно предизвикателство за шофьорите и потребителите.
Въпреки положените усилия и добрия напредък до момента, реалността показва, че секторът все още е далеч от пълната си електрификация, пише в свой анализ за Motor1 експертът Фелипе Муньос от JATO Dynamics. И допълва, че случващото се на пазара е много далеч от плановете за постигане на нулеви вредни емисии.
Според официалните резултати на най-важните производители на автомобили по света, изцяло електрическите превозни средства представляват 8,8% от общо 71,3 милиона продадени коли в световен мащаб през 2022 г. (данните не включват някои второстепенни производители в Европа и Китай). Този пазарен дял е по-висок от отчетения година по-рано, но е малък в сравнение със следващите цели и показва голяма разлика между автомобилните производители в Китай, Европа, САЩ, Япония и Корея.
Не е изненадващо, че китайските производители са напред по отношение на електрификацията. Десетте производителя, включени в анализа на Муньос, са продали 2,83 млн електрически превозни средства през 2022 г., което представлява 23% от техните глобални продажби. С други думи, 23% от продажбите на превозни средства на китайските производители съответстват на изцяло електрически автомобили.
Това е много добър резултат, като вземете предвид времето, което производителите на автомобили имат, за да спрат да продават бензинови и дизелови автомобили. С тези резултати е възможно те да се постигнат целите за 12 години, но нова не се отнася за останалия свят.
В случая на американските автомобилни производители (Stellantis е включен сред европейските), продажбите на електрически превозни средства представляват 13,1% от общите продажби на тези компании през 2022 г. Двуцифреният дял се обяснява с влиянието на Tesla, чиито автомобили представляват за 87% от общия брой. Без Tesla делът на продажбите на електромобили на GM и Ford е 1,9%.
В същото време петте големи европейски производители са продали 20,8 млн. автомобила миналата година, но само 1,39 млн. са били напълно електрически. Това се равнява на 6,7% от общия брой. Въз основа на тези резултати достигането на квотата от 100% през 2035 г. изглежда трудно. Европейските автомобилни производители обаче са в по-добра позиция от колегите си в Япония, Корея и Индия.
Случаят с Япония е доста тревожен. Данните показват, че единствените 4 японски автомобилни производители, които са предлагали изцяло електрическо превозно средство в своите линии за 2022 г. (Toyota, Nissan, Honda и Mazda), са продали само 168 000 бройки от общо 18,9 млн. Така електрическите превозни средства представляват само 0,9% от японските производители на автомобили (процентът би бил много по-нисък, ако се включат Suzuki, Subaru и Mitsubishi).
Муньос посочва, че ако западната автомобилна индустрия иска да намали емисиите навреме, ще се нуждае от повече инвестиции и правителствена подкрепа. Въпросът е дали тези усилия ще включват съкращаване на работни места, затваряне на фабрики и изоставяне на основните автомобилни сегменти.