Експерт посочи как да изберем кола „на старо“ над 7 години

По-младите употребявани автомобили станаха твърде скъпи и това кара все повече потребители да се ориентират към превозни средства на сериозна възраст. Това, разбира се, крие прекалено много опасности, тъй като основните агрегати на автомобилите си износват и съответно рискът да се попадне на кола със сериозни проблеми е доста висок.

По тази причина изданието Auto.Mail се обърна към автомобилни експерти, които трябваше да посочат какво да гледа клиентът, когато избира автомобил на възраст 7-10 години. Спазването на тези препоръки със сигурност ще помогне на потребителя и ще му помогне да открие кола в добро състояние.

Как да изберем кола над 7 години?

Проверка на двигател

Първото нещо, което трябва да направите, е да проверите двигателя. При нормална работа, за 7-10 години пробег от 150 000 – 200 000 км е напълно нормален. В същото време обаче ресурсът на много агрегати отдавна е изчерпан, освен това собственикът не е бил прекалено грижовен.

Ако собственикът е забавил смяната на маслото, проблемите са напълно възможни. Това важи особено за турбодвигателите, тъй като при тях маслото се разгражда по-бързо, отколкото при „атмосферните“.

При по-стари автомобили (с около 200 000 км пробег) е нормално газоразпределителният механизъм и втулките на коляновия вал може да покажат признаци на износване. Възможни са надирания по стените на цилиндрите. Ако двигателят има верига за синхронизация, трябва да му се обърне специално внимание на нейното състояние.

Турбината (ако има такава) също се нуждае от диагностика – това е силно натоварен компонент от двигателя, който дори при сериозни работи може да изисква сериозни ремонти.

Проверка на скоростна кутия

При механичните скоростни кутия нещата обикновено са по-лесни, защото те имат сериозен ресурс. Все пак задължително проверете дали този агрегат се нуждае от обслужване и съответно дали то е направено. В противен случай е възможно на по-късен етап (обикновено няколко месеца след покупката) нещата да се влошат сериозно и да се наложи ремонт, който няма как да бъде евтин.

Към автоматичните скоростни кутии трябва да се подхожда с повишено внимание. Някои от тях изкарват сериозно време, но за целта през годините собственикът трябва да се е грижил за тях. Съответно, те трябва да се обслужват на определен период от време, като това обикновено се вписва в сервизната книжка на автомобила.

Проверка на каросерията

На възраст от 7-10 години по каросерията все още не би трябвало да има големи огнища на корозия (поне ако няма сериозни аварии и некачествени ремонти). Определено обаче ще може да има напукване по боята, като е твърде вероятно на някои места да се образуват мехурчета. Това са първите предвестници на началото на корозията.

Проверка на окачването

На риск са изложени подпорите на стабилизаторите и „сайлент-блоковете“, рамената на окачването (с възрастта гумените детайли изсъхват и стават неизползваеми, дори ако пробегът е малък). Проблемът в случая е, че при по-новите автомобили се сменят цели комплекти по окачването, а не отделни детайли. И някои от тях, особено при премиум-моделите, струват доста скъпо.

Проверка на електрониката

Проблемите могат да бъдат най-различни. При масовите моделите, например, мултимедийните системи са появиха едва през последните 5-6 години. Преди това много шофьори поставяха евтини устройства на своите коли, като правилната им работа зависи основно от уменията на този, които ги е монтирал. А това след няколко години на употребя може да се окаже сериозен проблем. Още повече, че старите устройства вече са морално остарели и не не поддържат много съвременни функции. Същото е като при смартфон от преди десетина години.

Проверка на базата данни за сервизни акции

Би било полезно да разберете дали харесаният модел е участвал в сервизни акции. Можете да проверите това чрез VIN-номера на уебсайтове в интернет (обикновено се плаща). Оторизираните дилъри също предлагат тази услуга, като така ще бъдете наясно каква неизправност е причинила изтеглянето на машините в сервиза и във всички случаи този проблем трябва да бъде отстранен.