Електрификацията при автомобилите вече не е „дълга писта“ за бъдещето, а настояще, след като на 18-те най-големи пазари в Западна Европа през декември бяха продадени повече коли с батерии, отколкото с дизелови двигатели.
Финалните статистики от продажбите на нови автомобили в ЕС през последния месец на миналата година донесоха огромна изненада – за пръв път от повече близо 30 години най-продаваният тип МПС се оказаха тези с електрически двигател. Така те прекъснаха хегемонията на дизеловите мотори, които неизменно от 1994 година имаха най-голям дял на продажбите почти всеки месец в този период.
През последните няколко години обаче редица проблеми спънаха този автомобилен сегмент, като най-сериозните бяха скандалът „Дизелгейт“ и новият курс на Европа към ограничаване на вредните емисии, което доведе до сериозен отлив от двигателите с тежко гориво. Според експертите,
дизелите ще изчезнат напълно до 2040 година,
което на значи, че по света няма да се движат подобни автомобили, а просто, че компаниите ще се откажат да произвеждат двигатели, работещи с този тип гориво.
Доскоро за електрическата революция при автомобилите се говореше като за далечна мечта, която обаче трудно може да се превърне в настояще. Последният месец на 2021 годна обаче обърна тенденцията и показа на производителите, че потребителите са готови за следващата крачка. Според немската компания Schmidt Automotive Research, която се занимава с изследването на продажбите на нови автомобили в 18 страни от ЕС (България не влиза в статистиката), през декември са продали общо 176 хил. автомобила на ток. За същият период пък дизелите са едва 160 хил. бройки.
Това значи, че с близо 16 хил. повече екологични автомобили са стъпили по пътищата на Стария континент, сравнено с дизеловите. От Schmidt Automotive Research напомнят, че хибридните автомобили успяха да изпреварят дизелите по продажби още през септември 2020 година.
Електрическият пробив през декември 2021 г. се случи и защото в края на годината западноевропейските производители много внимателно следяха спазването на законово предписаните стандарти за емисии в атмосферата, за да не бъдат глобени – и продажбите на електрически превозни средства уверено нараснаха. Редица страни пък активираха
допълнителни облекчения, които направиха покупката на електрически автомобил по-евтина
дори от дизеловите му еквиваленти.
Производителите също активно се включват в този процес. Изследване показва, че десетте най-големи търговци на електрически автомобили в Европа (извън компанията Тесла) също са предлагали допълнителни търговски отстъпки. Във Франция например изцяло електрическото Peugeot e-2008 с държавната субсидия за електромобил и допълнителните коледни отстъпки е било с близо 1000 евро по евтино от дизеловия му еквивалент.
Според немците от Schmidt Automotive Research, данните за декември са силно повлияни и от Tesla, за която е известно, че регистрира повече превозни средства в края на тримесечието. Например във Великобритания миналия месец бяха регистрирани 9613 електромобила Tesla Model 3, което представлява 28% от общите продажби на всички електрически превозни средства в страната.
Според Матиас Шмид през декември 2021 г. именно
Tesla стана най-продаваната американска марка в Западна Европа
с резултат от 34 700 бройки. Ford диша във врата на Tesla с цифра от 31 800 електромобила.
Статистиката показва още, че до септември миналата година 2.3 милиона дизелови превозни средства са регистрирани в страните от ЕС, което е спад от 26% спрямо 2020 г. А регистрираните електрически превозни средства са само 801 025, което обаче е с 91% повече от миналогодишните резултати. Анализите показват, че ако подобна тенденция се запази, още през 2024 година електрическите автомобили ще са царят на пътя в Европа.