Жегите „изпържват“ батерията на електромобилите

Електромобилите, които са идеално средство за борба с климатичните промени, не издържат на екстремно високи температури. Това е парадокс, който се проявява в момент, когато множество американски щати прегарят от горещи вълни, които стават все по-чести и по-интензивни, пише Блумбърг.

Електрическият автомобил в горещ климат работи по-усърдно, за да опази батерията и пътниците си от нагряване, и няма да има проблем с функционирането си. На химично ниво обаче жегата е като сърдечно заболяване или бавно развиваща се форма на рак за батерията на електромобила.

Причината е, че при повишаване на температурата йоните в акумулатора на автомобила се ускоряват. След като това се случи, те често имат проблеми със закрепването към анода или катода. До известна степен това се случва с всеки цикъл на бързо зареждане. Използването на суперзарядното устройство на Tesla ще придвижи йоните по-бързо, отколкото включването към контакт в стената. Но в изключително горещи дни йоните в батерията на електромобила се движат дори когато автомобилът е паркиран или не е включен към електрическата мрежа, а това може да доведе до необратимо намаляване на пробега.

“Най-лошият сценарий е кола, която стои в неохлаждан гараж в щата Финикс цяло лято, без да бъде включена в зарядното”, казва Скот Кейс, главен изпълнителен директор на Recurrent, стартъп, който изготвя доклади за състоянието на батериите за клиенти и търговци на електрически превозни средства. “Това ще изпържи батерията много бързо”. Ако колата е включена към зарядно устройство, тя ще използва енергията, за да охлади батерията си.

Много студеното време също може да има неблагоприятни ефекти върху батерията на колата. Колкото е по-студено, толкова по-бавно се случват химическите процеси и батерията издържа по-малко време. Но тези ефекти са краткосрочни – през пролетта батерията в снежния Мичиган или студения Мейн ще възстанови пълната си функционалност, докато жегата може да намали максималния пробег завинаги.

Електромобилите става все по-разпространени, а междувременно температурите все повече се покачват. Затова шофьорите трябва да се запознаят с начините за поддръжка на живота на батерията. В САЩ някои от най-високите нива на разпространение на електрически коли са на горещи места. В Калифорния, Флорида, Тексас, Аризона и Джорджия се намират 56% от автомобилите, задвижвани с батерии. За щастие, грижовността може да неутрализира голяма част от влиянието на топлинните промени.

“Където и да има сянка в горещото лято на Тексас, аз се опитвам да я намеря”, казва Скайлър Уилямс, предприемач от Остин, който преди да си купи Rivian R1S през август 2022 г., се е запознал с химията и поддръжката на батериите. “Няма значение дали ще бъда в магазина 10 минути или 2 часа. По-добре да съм сигурен, отколкото да съжалявам”, казва той.

Уилямс следва и други полезни съвети: използва бързо зареждащи станции само когато е необходимо, винаги оставя колата си, включена в зарядното устройство, ако е в гаража му, рядко оставя батерията да се зарежда след 80% и използва приложението на Rivian, за да отваря прозорците на колата му, ако е далеч от нея в горещ ден. За почти година употреба автомобилът му не е загубил никакъв пробег, което е добра гаранция за стойността при препродажба.

Животът на батерията се превръща в следващия критичен показател на пазара на електромобили, което стимулира стремежа за количественото є определяне. Стефани Валдес Стрити, директор по стратегическо планиране в Cox Automotive Inc., казва, че четири от пет купувачи на електромобили вече вземат предвид дълготрайността на батерията при покупка, което е една от причините екипът є да разработва собствен показател за измерването ѝ.

“Все още сме в режим на научноизследователска дейност”, казва тя. “При покупка на употребяван електромобил ясната представа за състоянието на батерията ще бъде от ключово значение”, казва Стефани Валдес Стрити.

Previous post Наследникът на Huracan вече се движи по пътищата (Видео)
Next post Най-после! Cybertruck влезе в серийно производство