Защо да избягвате покупката на нов руски автомобил?

Рядко ще видите руска марка автомобил на пътя. Това е така, защото автоиндустрията в Русия, вече не може да покрива елементарни критерии за безопасност. Руската автомобилна индустрия е силно затруднена от международните санкции след атаката срещу Украйна. Въпреки възобновеното производство през юни безопасността на автомобилите се влошава и вече е химера. Руският производител беше принуден да премахне ключови функции за безопасност в най-новата версия на своя седан, включително такива приемани за даденост в останалата част от света, като въздушните възглавници.

Какво липсва в руските коли?

Още през март компанията освободи много от работниците си, тъй като не успя да осигури ключови части поради санкциите. Спасението дойде след решението на правителство да премахне правилата за безопасност. Това задвижи монтажните линии отново. Но цената е много висока – потенциалните човешки жертви! Защото популярния модел на руския автопроизводител няма: въздушни възглавници, антиблокиращи спирачни системи, електронен контрол на стабилността или ключалки за аварийно прибиране на предпазните колани. И това не е всичко. Моделът също така не отговаря на стандартите за емисии на 21-ви век, приети от съседите на Русия. На практика това превръща колата в непродаваема извън пределите на Руската федерация.

Колко значим е проблема?

Наблюдатели в сферата на транспортната безопасност определят промяната като „ретроградна стъпка“ и „ирония“, тъй като Русия е заместник-председател на Световния форум на ООН за хармонизиране на разпоредбите за превозни средства. Според Дейвид Уорд, изпълнителен президент на лоби група работеща по стандарти за безопасност в автомобилите, това е символична крачка назад за страната, която е била домакин на първата голяма конференция за пътна безопасност през 2009 г.

Експерти по външна политика казват, че това е класически ход на Москва от Студената война. С него се демонстрира пред вътрешната публика, но и в чужбина, че икономическите санкции не оказват влиянието, което реално имат. Така обаче се жертва безопасността и живота на хората, а междувременно се отнемат основни удобства. По този начин се поддържа илюзията за икономическо спокойствие и се разчита на руския манталитет да търпи наложени лишения.

Руската автоиндустрия преди нападението над Украйна

Руският автопроизводител бе собственост на водеща международна френска компания до май т.г. Но французите върнаха собствеността на правителството в Москва – знак на протест срещу изненадващото нападение над украинския народ. От руската компания казват, че се борят с „въздействието от недостига на вносни компоненти“. До този момент със спорен успех. Във фабриката обаче ще се произвеждат и автомобили от съветско време – изоставени преди повече от 20 години.

Руска неправителствена организация, ангажирана с пътната безопасност посочва, че 15 хил. са загинали в катастрофи само през м. г., когато инвазията бе немислима и за украинци и за руснаци. След 24 февруари до днес сайта на застъпническата група е неактивен. Международните ѝ партньори нямат никаква информация от руските си колеги от март насам.

От 2000 г. насам данните за смъртните случаи по руските пътища показват постоянен спад – тенденция потвърдена и от Световната здравна организация. Но през този период правителството на страната предприема активни действия за ограничаване на смъртните случаи вследствие на пътни инциденти. Специалисти се притесняват, че занижените стандарти за безопасност ще увеличат пътния травматизъм. „Целта на ООН, в чието осигуряване Русия изигра водеща роля, е да намали наполовина смъртните случаи по пътищата до 2030 г.“, коментира Сол Билингсли, изпълнителен директор на FIA Foundation. „Премахването на тези основни стандарти е стъпка към миналото. За съжаление обикновените руснаци ще платят високата цена.”

Това не е единствената индустрия в Русия разтърсена до основи от санкциите. Китай обяви, че затваря въздушното си пространство за руски самолети, ако тяхната безопасност и правен статут не бъдат изяснени.

Светозар Димитров