Мнозина шофьори забелязват, че през летните месеци двигателят на техния автомобил харчи повече масло в сравнение с останалата част от годината. И вероятно някои от тях се притесняват от повреди. Защо се случва това, разкриват експерти от автомобилния бранш.
Очакваният допустим разход на масло е 0,5% от разхода на бензин. С увеличаване на скоростта на движение разходът на гориво, естествено, се увеличава. Същото, разбира се, се отнася и за маслото. Бързото движение на автомобила изисква висок въртящ момент и високи обороти. Това изисква високо налягане в цилиндрите. И колкото по-високо е, толкова повече газове пробиват буталните пръстени. Заедно с тях част от маслото се отвежда във всмукателния колектор и след това изгаря в цилиндрите.
Освен това, при шофиране с високи скорости се увеличава честотата на работните цикли, по време на които се изгаря масло. А стените на цилиндрите при такива условия на шофиране се нагряват повече, в резултат на което маслото в двигателя се втечнява и губи вискозитет. И това улеснява проникването му в горивната камера.
Ако водачът на автомобил с механична скоростна кутия се движи на трета предавка със скорост 120 км/ч (около 6000 об/мин.), тогава разходът на масло ще се увеличи значително. Ако избере пета или шеста предавка, скоростта на коляновия вал ще намалее с около половината. И съответно потреблението на масло ще падне.
Алгоритъмът за смяна на предавките в автоматичните трансмисии е изграден така, че двигателят да работи с оптимална скорост във всеки режим. Когато шофирате по магистралата с висока скорост, всяка кутия, независимо от броя на скоростите в нея, ще се опита да превключи на най-високата предавка. Обикновено превключването става при 3000-4000 об/мин. (или 4500 об/мин. в спортен режим).
При икономично шофиране превключванията стават по-рано – приблизително в диапазона 2000-2500 об/мин. Разходът на гориво и масло съответно ще бъде минимален.
При шофиране с неравномерно темпо, скоростна кутия с голям брой предавки ще превключва по-често, за да даде възможност на двигателя да работи в режими на максимална икономия на гориво. Но в преходни условия двигателят консумира повече масло, отколкото в стационарни (с равномерно натоварване и скорост).
Факт е, че двигателите с турбокомпресор наистина имат повече изгаряния на масло. Особено през лятото, като това също си има причини. Когато водачът, след шофиране по магистралата с висока скорост, спре и незабавно изключи двигателя, турбокомпресорът губи охлаждането си. Температурата вътре в турбината се повишава, в резултат на което газодинамичното уплътнение коксува. А това неминуемо води до увеличаване на консумацията на масло.
Как да намалим разхода на масло? Колкото по-агресивно водачът кара колата, толкова по-голям е разходът на масло. Същото се случва и при шофиране с висока скорост. Следователно нещата зависят от начина на шофиране – колкото по-импулсивно е то, толкова повече масло ще изгаря двигателят.