Кризата с електронните компоненти и пандемията от коронавирус продължават да се отразяват тежко на автомобилната индустрия. Тези два фактора доведоха до сериозен дефицит на нови коли на пазара, а това рефлектира върху сроковете за доставка до крайния клиент. Който няма друг избор, освен да чака, при това много. Чакането у нас в момента продължава доста дълго време – между 6 и 9 месеца, пише „Сега“.
Българските фирми, продаващи нови автомобили, също страдат, защото интерес от страна на потребителите има, но проблемите с производството се задълбочават. На първо място е нововъзникналата ситуация с войната в Украйна, където се произвеждат голяма част от полупроводниците, нужни за окомплектоване на всяко превозно средство. В Украйна има 17 такива предприятия собственост на чуждестранни компании. А те не работят заради военните действия.
Друг проблем са спирането на производство в китайските заводи и блокирането на работата на пристанището в Шанхай, причинени от нова вълна на коронавируса. Китай е основен доставчик на оборудване за автомобили, сглобявани в Европа, и това доведе до сериозни сътресения в производствените планове на големите компании.
Нова заплаха представлява и намаляването на доставките на газ от Русия за Западна Европа. Компании като Mercedes-Benz и BMW вече обявиха, че ако властите в Германия въведат ограничения на потреблението на газ, ще бъдат принудени да съкратят производството си. А от това отново ще пострадат клиентите, които очакват новите си автомобили.
Всичко това пречи на нормалната търговия, при която клиент отива при автодилър, поръчва си кола, изчаква определен срок, за който е информиран, и след това я получава. Само че сроковете стават все по-големи, като за България те са средно между 6 и 9 месеца, но има автомобили, при които доставката се планира за след повече от година и половина. Всичко зависи най-вече от модела. За Renault Arkana, например, се чака около 9 месеца. Същото се отнася и за найпопулярния модел на Skoda – Octavia, който се радва на огромен интерес у нас. Колите на Dacia обаче се доставят по-бързо – в рамките на 3-4 месеца, докато в същото време за електрическата Skoda Enyaq чакането надхвърля 18 месеца.
Има и една възможност колата да пристигне много по-бързо, но тогава клиентът трябва да направи компромиси с оборудването. Тук за пример може да бъде дадена същата Arkana. На някои пазари Renault предлага офертата Fast Track (Бърза лента), при която клиентът гарантирано получава колата си до 30 дни. Но с ограничения: автомобилът да бъде бял, черен или сив, двигателят – само E-Tech hybrid 145, а нивото на оборудване – R.S. Line.
На такива ограничения обаче са склонни малцина и това важи за всички марки коли. Все пак си склонен да платиш 50 000 и повече лева и е нормално да искаш в автомобила системи и технологии, които са ти по вкуса, а не базови оборудвания. Проблемът със забавените доставки е по-сериозен за производителите, съответно за доставчиците и дилърите на автомобилите от висок клас. Там клиентите избират най-различно оборудване и допълнителни опции, т.е. рядко може да се срещнат две еднакви коли. А това забавя още повече производството, чийто график и без това е нарушен поради различните проблеми.