Зимата и антифризът – как да предпазим двигателя, когато градусите са под 0

Как работи антифризът? Има различни видове антифриз – веднага ще ги познаете заради различния цвят. Розово, червено, синьо или зелено – те правят едно и също:

  • Не позволяват замръзване на охлаждащата течност
  • Позволяват на охлаждащата течност да пренася излишната топлина от двигателя
  • Разпръсква охлаждащата течност през радиатора
  • Поддържа двигателя в оптимална работна температура

Охлаждащата течност работи, за да предотврати прегряване на двигателя, но когато той работи. Когато той е изключен обаче, охлаждащата течност остава в покой и температурата пада. В този момент антифриза започва да действа като предотвратява замръзване и разширяване на водата. Това е много важно защото, ако охлаждащата течност се разшири, може да се стигне до проблеми като: течове, изкривена или спукана глава на двигателя, при по тежки случаи.

Антифризът обаче има и друга цел – да сработва като смазка за вътрешните части на двигателя. Много двигатели са изработени от стомана или алуминий. И двата материала са склони към корозия, вследствие на вода. Това е причината охлаждащата течност да съдържа химикали, които действат превантивно. Тази защита включва и водната помпа, а това е важно защото често именно тя е разположена на много неудобно, недостъпно място, което завишава стойността на ремонтните услуги, ако се наложи нейната подмяна.

Как да изберем измежду различните видове антифриз?

Като много други продукти и при антифриза съществуват разлики, между които можем да правим свободен избор като потребители. Видът зависи от съставките, които стоят в основата. Двата най-често срещани видове използват:

IAT – технология за неорганичните добавки

OAT – технология за органични киселини

Към какво да се насочите зависи от автомобила, но при неправилен избор може да не разполагате с най-добрите защитни свойства. А от това може да пострада двигателя, което да се изрази в преждевременно износване или друга повреда. Затова, преди да закупите антифриз направете справка – с ръководството на колата, в сервиз или специализиран магазин.

Как да проверите нивото на охлаждащата течност и да я смените, когато трябва?

Ако сте млад шофьор, ето двата най-често срещани начина да направите проверката:

Системи с резервоар. Той позволява нивото на охлаждащата течност да се променя при нагряване, но без да се излива от течността. Проверката в този случай изисква да:

Оставите двигателя да се охлади напълно – системата работи под налягане при употреба, а така няма да можете да установите реалното състояние

Направете справка с наръчника на колата – трябва да намерите позицията на резервоара, който трябва да се намира около двигателя, често над арката на едно от колелата

Отворете капака, установете мястото на резервоара. Забележете, че отстрани на контейнера трябва да има маркировка указваща минимална и максимална стойност. Вижте какво е количеството на охладителната течност.

Системи без резервоар – при тях има съд за преливане, в който да премине водата, но без възможност тя да се върне в двигателя.

Подобно на системите с резервоар трябва да оставите двигателя да се охлади.

Вдигнете предния капак и намерете радиатора – спрямо двигателя той се намира отпред, но ако срещате затруднения с устройството на колата, използвайте ръководството.

Използвайте парцал и внимателно разхлабете капачката в горната част на радиатора. Ако сте прибързали и не сте изчакали достатъчно двигателя да се охлади ще се отдели пара. Бъдете внимателни!

Когато премахнете капачката, погледнете в радиатора – охлаждащата течност трябва да бъде отгоре.

Но ако течността е под минимума ще трябва да долеете или по-добре – да източите системата и цялостно да смените охлаждащата течност. Ако знаете с какъв антифриз е автомобила и на колко градуса замръзва, може да долеете ако нямате антифриз, дестилирана вода. Не сипвайте вода от чешмата, защото може да е твърде варовита и да засилите процеса на окисление и да си навлечете проблем. Ако се затруднявате – потърсете механик, чийто услуги не би трябвало да ви костват големи финансови средства, тъй като работата не изисква много време и усилия, съветва СБА.

В случай, че искате да направите това сами, обърнете внимание на следното:

Повечето модерни автомобили имат напълно запечатани системи. Това означава, че охлаждащата течност трябва да се подменя само при теч. Такъв ли е случая при Вас?

Различните видове антифриз не бива да се смесват. Това може да има неблагоприятен ефект върху автомобила.

Не отваряйте разширителният съд, когато автомобила е загрял

Течността се събира в контейнер и не се изсипва на улицата/пътя

Важно! Течността е силно отровна така както към вас, така и към всички останали организми!