Йонко Иванов: За 5 км на Околовръстното може да останеш без книжка за превишена скорост

По-тежки наказания за шофьорите, ако нарушат правила за движение по пътищата. Промените са залегнали в Наредбата за контролните точки и влязоха в сила от 28 март. Така общият брой контролни точки остават 39, но могат много по-бързо да се стопят. Пред Факти.бг по темата говори Йонко Иванов, председател на Съюза на центровете по авто – мото подготовка.

Ето няколко примера за санкции:

За управление на МПС с алкохол от 0,8 на хиляда до 1,2 на хиляда ще се отнемат 12 контролни точки. При отказ от тест за алкохол и наркотици – 15 контролни точки; за движение в лентата за принудително спиране – 10 контролни точки; за движение в платното за насрещно движение – 15 контролни точки; за превишаване на разрешената максимална скорост с над 50 км/час – 18 контролни точки; а за говорене по мобилен телефон без hands free ще ни взимат 8 контролни точки.

– Г-н Иванов, имаме нови и завишени санкции при нарушения на пътищата. От какво бяха продиктувани те…
– От факта, че държавата не може да се справи с темата по пътна безопасност и да намали възможните пътни транспортни произшествия, както и да свали броя на загиналите. Това, с новите санкции, е един отчаян ход отново се увеличат наказанията през отнемане на контролни точки. По принцип всяко възстановяване на контролни точки цели хората, които са допуснали нарушения, да им се даде възможност да си повишат своята квалификация.

Целта е да се явят на допълнително на обучение, след като изтърпят наказанието за срока, който им е наложен, без да управляват автомобил. С други думи възстановяването на точки би трябвало да има възпитателно действие и превантивен характер. А сега виждаме, че се отнемат повече и говорим за поредното увеличаване на отнемането на точки. Просто хората, които са решили това, не се съобразяват с пътната действителност в България, не се съобразяват с нежеланието на МВР, че може да помага на опасните участници, които не са никак малко, а отново се отива на засилване на мерките към водачите.

– Очаквате ли новите санкции да доведат до това, че хората да се опитват да минат проверката „по друг начин“…
– Възможно е. В средата на декември месец миналата година имаше среща на вътрешния министър и неправителствените организации, а имаше и хора от ръководството на МВР. На тази среща поставяхме директно въпроса на министъра на вътрешните работи Иван Демерджиев къде отиват парите от глобите, които са събрани няколко години назад. В случая говорим къде са повече от 100 милиона лв. от глоби на пътя. Защо тези пари не се връщат в пътната безопасност, а покриват различни дупки в бюджета на държавата. Също така поставихме и въпроса за точковата система. Попитахме кой определя къде да застават патрулните екипи и къде да се разполагат радарите.

Нашите наблюдения показват, че радарите и триногите се поставят на така наречените „хранилки“, където няма концентрация на пътно-транспортни произшествия, но има неправилно поставени знаци, което сваля рязко скоростта на движение. Ще ви дам и следния пример. На Мухово, когато пускате от Ихтиман от мотела, има знаци, които свалят скоростта от 140, на 70, на 50 км/ч. Там има един ремонт, който се осъществява дълго време. Това място е печатница за пари в летния сезон, когато започва пътуването на хората. На това място застава една тринога и печата милиони. Преди време коментирах и друга ситуация на Околовръстното в София. Тук отварям скобата – когато се прави обходен път на голямо населено място, целта е пътна безопасност, да се изнесе трафикът да не минава през центъра, да се движим с по-висока скорост. Това е важно за икономиката. Та, качвайки се от Ботевградско шосе на Околовръстното, стигаме до един безумен светофар, при който скоростта изведнъж се намалява до 40 км/ч, а там има и пешеходна пътека тип зебра.

– Преди това с колко се движим…
– С 90 км/ч. Вижте, не може на светофара да има пешеходна пътека тип зебра, защото първо пешеходците се лъжат и не гледат светофара, второ – хората, които управляват автомобилите, не виждат светофара, а вижда зебрата, че на нея има пешеходец. А там пътят е с две платна за движение, с по две ленти. Веднага след това има кръстовище, което не е обозначено със знаци, и този, който излиза от малкия път, е с предимство, защото кръстовището е равнозначно за тези, които се движат по широкия път.

На светофара има и монтиран таймер, който показа, че за минута време, докато бяхме там, минаха стотици автомобили с по-висока скорост от 40 км и само две-три коли спазиха скоростта от 40 км. След като споменахме за този случай, три часа по-късно на това място имаше тринога. Вместо да се самосезират и да оправя този казус, КАТ сложиха камера. Та, тръгвайки от Ботевградско шосе и стигайки до Владая по Околовръстния път, може да се случи така, че с две нарушения да останете без 39-те точки, които имате в талона. Тук отварям пак голяма скоба, защото ние разполагаме с 39 точки. В Наредбата главното, което е написано, че имаме диференциран подход за отнемане на точки.

– Обяснете повече…
– За превишаване на разрешената максимална скорост с над 50 км/час – 18 контролни точки. Преди беше 15. При следващо нарушение, а на Околовръстното има още такива места, взимат още 21 точки. 21 и 18 стават 39 – и това е за 5 км разстояние. Вашите точки просто отлитат. И някой още е казал, че ако за годината имаш три нарушения, ти взимат още 26 точки. Ми тези 26 точки ти ги нямаш. Какво точно ти взимат? И като към това прибавим и факта, че след 2 години ще ти дойде известието, че точките са ти отнети, или ще го разбереш, когато отиваш да си продаваш автомобила или за някое друго нарушение, оставяш в неведение кога и по какъв начин си останал без точки.

Друго, което са решили в Новата наредба. Малоумни политици през 2017 година допуснаха да се движим в аварийната лента на магистрала, когато има техническа неизправност на автомобил или здравословен проблем на човек. Как МВР ще ми докаже, когато ме спре, че карам в аварийната лента, че не съм припаднал, че не съм вдигнал кръвно, че някой друг в колата е имал проблем. КАТ ще си носят апарат за кръвно налягане ли… Или пък как КАТ ще реши, че автомобилът ми е с неизправност, която е опасна за пътя. Кой е този специалист на КАТ, който има инженерно-техническо образование, за да каже, че колата ми е технически неизправна. Понеже институциите не могат да се разберат помежду си, говоря за Регионално министерството, за Министерство на вътрешните работи, за Министерство на образованието, което пък трябваше да прокара реформа в обучението на водачите, нещата сега доведоха до извиване на ръцете на водачите.

И вместо тези хора да разберат, че поради незнание или поради некадърно управление техни служители – полицаи, загинаха миналата година, пък колко полицаи хванаха в схема за трафиканти, измислиха санкции за обикновените шофьори. Ще им кажа и друго на МВР. 17 човека са загинали, след като са станали жертва на водач, който е употребил алкохол и е карал с превишена скорост. Общо на пътя за миналата година са загинали 530 човека. Нека да си направят сметка и нека се научат да чуват съветите на неправителствените организации, защото имаме полезни неща, които да им кажем.