Какво да правим, когато свещите се намокрят?

Запалителните свещи са основен компонент за нормалното функциониране на един бензинов двигател. Тяхната работа осигурява стартирането на автомобила, като много често, при определени условия, в гнездата на свещите попадат течности, които нарушават ефективността им. Една от възможностите е свещите да се намокрят с бензин – това може да стане, когато горивото бъде впръскано като част от въздушно-горивната смес.

Силното обогатяване на сместа според показанията на сензорите за положение на дросела (TPS), температурата на охладителната течност, сензора за масов въздушен поток и този за абсолютното налягане (ако има такъв) при студено време може да доведе до невъзможност за запалване, ако свещите не са качествени – т.е. не могат да осигурят достатъчно силна иска.

В този случаи сензорите няма да имат време да отбележат, че има грешка при запалване или прекъсвания на запалването, дори само защото двигателят все още не работи в номинален режим. Следователно сместа ще влезе в цилиндрите, но няма да изгори. И свещите ще се намокрят.

Същото ще се случи и при изтощен акумулатор. Последният все още може да стартира стартера, но вероятно няма да има достатъчно мощност за нормално запалване. През зимата, когато моторното масло се сгъстява, акумулаторът разчита на последните си сили, за да завърти коляновия вал и почти не остава енергия за предизвикване на искра. Като се добави и стремежа на електронния блок за управление (ECU) да обогати сместа, в крайна сметка свещите понасят съответния удар.

И накрая, прекомерното свръхобогатяване може да бъде причинено от неправилни данни от някои от датчиците. В този случай сместа също може да се окаже твърде богата, което ще има същия резултат при свещите. Втората възможна течност, която може да попадне при свещите, е маслото.

Маслото върху свещите може да бъде ясен знак единствено за неизправност – метеорологичните условия нямат нищо общо с това. Ако маслото е само на изолатора, най-вероятно някъде тече гарнитурата на капака на клапаните или, в по-редки случаи, тече гарнитурата на всмукателния колектор. Това не е толкова страшно, но също така не е необходимо да оставите нещата да се развият до натрупване на масло в кладенците на свещите: това е най-малкото безотговорно и неморално.

По-лошо е, ако работната част на свещта е пълна с масло. Има много причини за това и почти всички от тях са неприятни: износване на буталните пръстени, неработеща вентилационна система на картера, износване на стъблата на клапаните и маслените уплътнения … С една дума, по-трудно е да се намери причината тук, но ще трябва да се направи: свещи, редовно пълни с масло, няма да работят при никакви условия. Тук трябва да мислите не за това как да ги почистите, а за това какво е най-добре да направите с двигателя: да го ремонтирате или да го продадете заедно с колата.

И накрая, третата течност е антифриз. По правило антифризът попада в маслото (или маслото в антифриза), когато уплътнението на главата на цилиндъра се повреди (прегаряне или повреда). Въпреки това има много причини за смесване на масло и антифриз, така че понякога, когато се търси причината за това явление, собственикът на проблемен автомобил може да си спомни толкова термини, колкото не всеки гинеколог знае. Едно нещо е важно: антифризът при свещта е знак за сериозна неизправност и, както в случая с маслото, не е нужно да почиствате свещите, а потърсете източника на проблема.

Търкане или нагряване?

Нека си признаем: ако навън е топло, времето е добро, но двигателят не може да запали, тогава можете да изсушите запалителните свещи, но не е необходимо: очевидно нещо не е наред с целия двигател и изсушаването на запалителните свещи едва ли ще подобрят ситуацията. Но ако навън е хладно (или още по-добре, студено) и акумулаторът не вдъхва доверие, тогава в този случай изсушаването на запалителните свещи (и зареждането или смяната на акумулатора) определено има смисъл.

Преди, когато хората и двигателите бяха по-прости и запалителните свещи се смятаха за оскъдни, те почти винаги правеха едно и също нещо: развиваха ги и ги нагряваха. Някои използваха горелка, докато други разчитаха на кухненска печка. Основната идея е да се затоплят правилно. Сега е по-добре да опитате да направите нещо различно.

На първо място, ще бъде полезно да използвате стандартния режим на прочистване на цилиндъра. Ако натиснете педала на газта до долу, захранването с гориво ще се изключи и дроселовата клапа ще се отвори (при студен старт тя е почти затворена). Стартерът ще завърти коляновия вал, а буталата ще издухат през цилиндрите само въздух (без бензин) с най-малко съпротивление.

По принцип ще има по-малко съпротивление, ако запалителните свещи са напълно развити, но дори и без това запалителните свещи, които не са прекалено мокри, могат повече или по-малко да изсъхнат. Този метод работи при всички инжекционни двигатели, но трябва да се използва в точното време. Ако след 10-12 секунди на такова прочистване двигателят поне не започне да дава признаци на живот, свещите ще трябва да се развият.

И тук започва забавлението: какво да правите с мокрите свещи? Първо, трябва да ги разгледате внимателно и да разберете: дали само са покрити с бензин или и има бензин и въглеродни отлагания.

Ако свещите са все още изправни и само мокри, ще бъде достатъчно да ги избършете с чиста кърпа, като останалият бензин ще се изпари сам. Но ако свещите са почернели, те ще трябва да бъдат почистени. Извършването на това добро дело също ви дава време да помислите защо се е появило това отлагане: то не трябва да присъства при работещ двигател. Но това е тема за друг разговор, сега само чистим свещите.

Най-нежният начин е използването на домакински химикали. В зависимост от твърдостта и естеството на отлагането, химията може да бъде различна: понякога помага оцетът (разбира се, не неговият десет процента разтвор, а оцетната есенция), понякога препаратът за миене на съдове. Като цяло трябва да експериментирате тук и това ще отнеме време. Но ако успеете да накиснете въглеродните отлагания, всичко, което трябва да направите, е да използвате парцал.

Ако не искате да се занимавате с химия, можете да го направите по старомодния начин: почистете електродите с шкурка или иглена пила. Важно е обаче да запомните: само обикновени медно-никелови свещи ще оцелеят при такова механично почистване. Иридиеви или платинени запалителни свещи могат да станат негодни след обработка с шкурка (и още повече с пила). По-точно, те могат да бъдат почистени, но върху тях почти няма да остане иридий или платина и те ще работят нестабилно и не за дълго.

И, разбира се, никой не е отменил метода на калциниране на огън, тестван от векове. Въпреки факта, че този метод мирише на езически огън и древност, той е много функционален и ефикасен. Малко вероятно е някой да има съветска горелка у дома (въпреки че защо не – това е издръжливо нещо, по-надеждно от всички съвременни двигатели взети заедно), така че горелка за газова печка или горелка за къмпинг със спрей може да свърши работа. Разбира се, не е необходимо да обработите цялата свещ – само електродите.

Не е възможно да възстановите модерна свещ до ново състояние с огън, но можете да я изсушите добре. Въпреки това, ако няма въглеродни отлагания върху свещта, тогава можете да я изсушите със сешоар. Но е по-добре да не поставяте свещи в микровълновата. Странно, но в интернет има ентусиасти, които се интересуват дали е възможно да изсушиш свещ в микровълнова печка. Такива хора впоследствие ще трябва да купят както нови свещи, така и нова микровълнова печка.

Може ли наистина да ползваме почистени по тези начини свещи?

Последен въпрос: можете ли да се доверите на свещи, които са почистени с химикали, шкурка или с огън? Възможно е, но при определени условия: запалването на двигателя е възпрепятствано от замръзване или изтощен акумулатор, а не от неизправност, запалителните свещи до този момент са били чисти и напълно работещи и освен това е желателно да са евтини медни свещи. Почистването на иридиеви свещи от въглеродни отлагания е път, който води до по-сериозни проблеми в бъдеще. Теоретично те не могат да се почистят дори с химикали, но мнозина правят точно това, защото… Защото няма друг начин.