Какво да правим, след като светне лампата за акумулатора

Какво да правим, след като светне лампата за акумулатора

Всички сме виждали червената лампа с акумулатор на таблото при запалване, но какво става, ако я видим докато сме в движение? В този случай има два варианта, заради които да е светнала тази лампа – акумулатора ви е слаб и скоро ще спре да работи или алтернатора е решил да ви предаде.

Най-вероятно прецаканият алтернатор е причината за да светне червената батерия на таблото, а това означава, че не ви остава много време, преди автомобилът да спре напълно и да ви остави на пътя. Средно бихте могли да карате около 30 минути до около час, но реално това много се влияе от състоянието на вашия акумулатор.

Това се случва, защото алтернаторът презарежда акумулатора, който от своя страна захранва неща като – фарове, електрически прозорци, радио и климатик. Алтернаторът генерира енергия, като преобразува механичната енергия на коляновия вал в електричество чрез зъбен ремък, свързан с него. Когато ремъкът завърта алтернатора, той генерира променлив ток. Вътрешен трансформатор преобразува променливия ток в постоянен, за да презареди акумулатора и да захрани електрониката на автомобила.

По принцип животът на този уред е много голям и често издържа много повече от фабричната му гаранция. Въпреки това има външни фактори като топлина, вода и замърсяване, които могат да съкратят живота му. Така че, ако лампата не угасне след запалване на двигателя, веднага се запътете към майстора, защото времето ви в движение е преброено.

Какви симптоми може да има алтернаторът преди да откаже?

Преди да светне червената лампа има няколко неща, за които да се оглеждате. Слаби фарове, трептящ километраж, неотзивчиви електрически аксесоари, пискливи или скърцащи шумове от под капака, трудно стартиране и мирис на изгоряла гума или изгоряла електроинсталация. Мирисът на гума може да се дължи на скъсан, неправилно подреден или слабо обтегнат зъбен ремък, което го прави неспособен да завърти ролката на алтернатора, за да произведе електричество.

Нормалният алтернатор се състои от много части, като ротор, ремъчна шайба, статор, изправител и регулатор на напрежението. Всяка слаба точка може да доведе до повреда на алтернатора и да задейства предупредителната лампа на акумулатора. За съжаление този уред е скъп и подмяната му може да струва между 300 и 600 лв., като изключим луксозните марки. За сметка на това обикновено той не се нуждае от поддръжка и не изисква смяна на течности или настройки. Въпреки това, има неща, които можете да направите, за да удължите максимално неговия живот.

Това включва да поддържате на алтернатора сух и да бъде предпазен от пръски вода или други течности. Периодичните проверки на задвижващия ремък и лагерите на ролката също са от съществено значение за дългосрочната работа. Обърнете внимание на тракащи или скърцащи шумове, идващи от алтернатора, които са класически симптоми на износени лагери. Междувременно, пискливи шумове при стартиране на автомобила или при шофиране могат да означават, че е необходима подмяна на ремъка.

Какво да правите, ако лампата светне в движение?

След като индикацията светне имате малко време докато колата е в движение и най-добрият ви ход е да продължите до вкъщи или най-близкия сервиз. Най-малкото, което можете да направите, е да се опитате да намалите електрическата консумация с надеждата да спестите енергия и да удължите пробега си. Изключването на несъществени функции като отопляемите седалки, радиото и климатика ще ви помогне значително да спестите енергия.

Не изключвайте двигателя, освен ако не сте у дома или в сервиз, тъй като акумулаторът вероятно няма да има достатъчно ток, за да стартира колата. Ако усетите, че автомобилът губи мощност и е на път да спре, намерете безопасно място, където да спрете възможно най-бързо, и се обадете за помощ. Освен това помолете механика да смени или презареди акумулатора след подмяната на алтернатора, защото понякога след такава авария се поврежда и той.