Всеки индикатор, който се различава от обичайното „добавете течност за измиване на предното стъкло“ и „малко оставащо гориво“, предизвиква разбираема загриженост у собственика на автомобила. Още по-неприятно е, когато с появата на тревожен символ колата започне да върви по-зле или дори спре.
При модели на Volkswagen Group, както и на Mercedes-Benz, на таблото се появява символ „ЕPC“, като вероятно не всички собственици са наясно какво означава той и как трябва да се действа при неговото активиране.
Какво е EPC в автомобила?
EPC е електронна система за управление на мощността на двигателя на превозното средство. Помага за стабилизиране на поведението на автомобила на пътя. Това е набор от електронно управлявани компоненти, отговорни за мощността на двигателя. EPC включва много специфични компоненти, като на първо място, това е дроселната клапа, електронният педал за подаване газ, който контролира работата на клапата, и сензорът на педала на спирачката. EPC означава Electric Power Control (електронно управление на мощността), като се поставя на автомобили Mercedes и на модели, произведени от Volkswagen Group – Skoda, Volkswagen, Audi и др.
Защо EPC дава грешка на таблото?
Трябва да сте наясно, че подобно на символа Check Engine, самата лампа EPC не показва конкретен проблем. За да се определи точно неизправността, шофьорът ще трябва или да се свърже със сервиз или да разполага със собствен стандартен диагностичен скенер OBD-II. Има 5 основни причини за активиране на символа.
1. Прекъсване на захранването.
EPC грешка, която се появява често, не означава истинска неизправност, а по-скоро проблем със захранването на електрониката. Например, ако има лош контакт между клемите на акумулатора или сигналът плава в някой от конекторите – например дросела или педала на газта. Също така собствениците на Mercedes често съобщават, че индикаторът EPC е свързан с нисък заряд на акумулатора.
2. Неизправност в дросела
Сред другите електронни компоненти дроселът включва сензор за положение на дросела (TPS). Този сензор определя ъгъла на отваряне на дросела в зависимост от натискането на педала и режима на работа на двигателя. Ако TPS вече има значително износване, но е частично работещ, EPC грешката ще се появи само при определено положение на педала за газ.
При модели на Skoda, Volkswagen, Audi и други марки от групата VAG, ако EPC свети на празен ход, но изгасва при движение на скорост, това най-вероятно показва неизправност на дроселната клапа. Ако сензорът за позиция е напълно повреден или друг компонент (като сервото) е повреден, EPC ще остане да свети.
3. Неизправност на педала на газта
Тук ситуацията е подобна на тази в дросела. Степента на натискане на електронния педал за газ се определя от датчик за положение, разположен в него. Ако е износен или напълно се повреди, символът EPC на арматурното табло или ще се появява периодично, или ще свети непрекъснато.
4. Неизправност на педала на спирачката
Още веднъж, най-честата причина е датчикът за положение на педала. Ако той е „заседнал“ или дава неправилен сигнал, контролният блок счита, че колата намалява. Следователно, той напълно спира подаването на гориво. Възниква вътрешен конфликт – водачът натиска газта, а сензорът на педала на спирачката дава информация, че е необходимо да спрете. Резултатът е грешка EPC и преминаване към авариен режим с принудително ограничаване на сцеплението.
5. Необходима е адаптация на дросела
За да работи правилно, електронният дросел изисква първоначално калибриране, което определя неговите минимални и максимални позиции на отваряне. За новите автомобили такава адаптация се прави фабрично, но поради редица причини може да се провали, в резултат на което шофьорът се сблъсква с грешка EPC на таблото. Причините могат да бъдат различни, като основните са прекъсване на електрическия конектор на дросела и механично въздействие върху амортисьора. И двете почти винаги са резултат от процедура за почистване на тялото на дросела.
Как се коригира EPC грешка?
Всичко зависи от опита и познанията на собственика. Но фактът, че има диагностичен скенер за идентифициране на кода на грешката, играе решаваща роля – в крайна сметка иконата EPC няма да съобщи нищо конкретно. Свързвайки устройството чрез протокола OBD-II (всички съвременни автомобили го поддържат), можете веднага да разберете в каква посока да продължите по-нататъшната диагностика.
Ако не вземете предвид най-простите сценарии, с очевидна повреда на окабеляването или лош контакт на конекторите, тогава собственикът на автомобил ще трябва да се свърже със сервизен център, за да отстрани проблема.
Безопасно ли е да се шофира с активиран EPC?
Формално EPC грешка на таблото не е изискване за пълно спиране на шофирането. Въпреки това, успоредно с появата на този символ, на информационния екран се показва съответното предупреждение. Обикновено препоръката е незабавно да се свържете със сервиз, а също така информира, че оборотите на двигателя ще бъдат принудително ограничени, докато неизправността бъде отстранена.
Струва си да обърне внимание на важен момент – дори ако няма ясно признаци на неизправност (колата се движи както обикновено), не трябва да шофирате дълго време с EPC грешка. Първо, привидно нормалното поведение на автомобила изобщо не означава, че системата за управление на двигателя работи нормално. Модерният двигател има много системи за наблюдение и контрол, които се допълват взаимно. Ако някоя от тях излезе напълно или частично от строя, това може да бъде компенсирано (поне до някаква степен) от друга, която има подобни функции. Във всички случаи обаче това ще доведе до прекомерен разход на гориво, намалено сцепление и повишено замърсяване на буталната група (коксуване). С други думи, това определено не е полезно за двигателя и не е от полза за собственика.
И накрая, индикаторът EPC съдържа и реален коефициент на злополука. Ако грешката е плаваща и възниква спонтанно, като същевременно ограничава резерва на мощност, това може да бъде изключително опасно. Например при изпреварване, когато водачът започне маневра без грешки на таблото и в процеса внезапно светва EPC и мощността рязко пада. Ето защо, когато се появи такъв индикатор, е по-добре да не отлагате посещението в сервиз.