Повечето шофьори хвърлят бърз поглед на гумите, за да се уверят, че нито една от тях не е спукана. Собствениците на автомобили, оборудвани със сензори за контрол на налягането, и това дори не правят. И така допускат сериозна грешка, защото небрежното отношение към гумите може да доведе до двойни разходи – за ремонт на техническа неизправност на автомобила и закупуване на нови гуми. Ето как да избегнете тези проблеми.
Как да определите повредите по износването на гумите:
Износване на протектора от вътрешната или външната повърхност
Първото нещо, което трябва да направите, когато гумите са толкова износени, е да проверите центровката на колелата в сервиз. Центровката може да се наруши след ремонт на окачването, силен удар при преминаване през дупка или от продължителна употреба. Най-бързият начин центровката на колелата да се обърка е честото шофиране извън пътя, както и небрежното шофиране.
Протекторът се износва в центъра
Основната причина в случая е прекомерното налягане в гумите. Проблемът се решава чрез нормализиране на налягането. Разбира се, това няма да възстанови протектора, но колелата ще могат да служат известно време. Стикерът за препоръчително налягане на гумите обикновено може да се намери от вътрешната страна на капака на резервоара за газ или в отвора на вратата на водача.
Напукване на протектора
Проблемът не е в стила на шофиране или в техническата неизправност на автомобила. Пукнатини в протектора ще бъдат сигнал, че експлоатационният живот на гумата е надвишен. Можете да карате на такива колела известно време, но трябва да вземете решение за закупуване на нови гуми, при това възможно най-скоро.
Най-често пукнатини по летните гуми се появяват след 5-6 години. След това воланът може да се клати по време на шофиране. И балансирането няма да помогне в този случай. Причината е деформация на рамката на гумата. Неизправността може да бъде придружена от образуването на така наречената херния на страничната повърхност на колелото. В тази ситуация трябва да смените „обувките“ на колата възможно най-бързо, преди полученият дисбаланс на колелата да доведе до разрушаване на частите на окачването.
Бързо износване на гумите без видима причина
Проблемът може да се прояви в равномерно, но твърде бързо износване на протектора. И причината отново не е техническа неизправност на автомобила. Ако гумите на задвижващите колела се износват бързо, трябва да обърнете внимание на стила си на шофиране. Е, ако сте фен на „спортното шофиране“, тогава ще трябва да се примирите с бързото износване на колелата.
Бързото износване на всички гуми ще покаже грешен избор на гуми. Гумите с повишено сцепление с пътя имат кратък експлоатационен живот. Но обикновените гуми също могат да се износят бързо.
Петна и ивици
В този случай трябва да проверите състоянието на окачването, спирачните компоненти и баланса. Въпреки това, не само дефектите на протектора, но и поведението на самия автомобил по време на шофиране трябва да сигнализира за възникнали проблеми. Например, за да убиете протектора поради дисбаланс, трябва да карате около 1000 км, докато воланът дърпа в една или друга посока. Ако не обърнете внимание на това, ще трябва да отделите пари не само за нови гуми, но и за ремонт на окачване.
Диагонални следи от износване
Явно нарушение на ъгъла на изравняване на колелото. Колата ще се движи по права линия, както се очаква, но колелата ще са под ъгъл. Диагоналното износване може да засегне цялата работна повърхност на протектора или само по ръбовете. Ако се наблюдава вторият тип износване, тогава причината е нарушение на ъгъла на наклон на колелото.
Странично износване
В повечето случаи проблемът е в неправилното налягане в гумите. От своя страна, грешка в отчитането на налягането може да възникне от използването на евтини компресори с неточни манометри. В резултат на това се нарушава сцеплението между гумата и пътната настилка. Това ще се отрази на управлението на автомобила и спирачната ефективност. За да разрешите проблема, най-добре е да инвестирате в професионален компресор, оборудван с точен манометър.