Пролетта е времето за все по-активно използване на автомобила и скоростите по пътищата значително се увеличават. През зимата много коли не се карат, но със затопляне на времето техните собственици ги изкарват от топлия гараж. Преди това обаче трябва внимателно да се провери една от най-важните системи на автомобила, а именно – спирачките.
Въпреки, че тази процедура е лесна и не отнема време, много шофьори просто я пропускат. И така рискуват да си развалят настроението с непланирано посещение в сервиза, което също така не е никак евтино. И спокойно може да бъде предотвратено с няколко прости действия.
За целта е нужно да се погледне под предния капак. Добре известно е, че основната движеща сила на спирачната система е спирачната течност. Тук е важно да се запомни, че тя абсорбира вода. И веднага щом обемът на H2O надвиши 3%, суспензията започва да кипи, а това означава задължителна смяна. В противен случай просто няма да има достатъчно сила за натискане на педала на спирачката в точното време.
Въпрос: и как да проверите това, без да имате под ръка специално оборудване? Да, най-лесно е посещение в сервиз, но то отнема време и струва пари. Има и по-лесен начин, като за целта е нужен само мултицет – устройство, което се намира лесно.
Физиката на процеса е проста – колкото повече вода има в спирачната течност, толкова по-висока е проводимостта. Следователно, трябва да получите референтна точка и след това да измерите течността, която е в момента в спирачния резервоар. Нова спирачна течност, излята от запечатана бутилка, показва 8 волта, докато „червената линия“ е 10 волта. За измерването е нужен и контейнер, като това може да бъде обикновена пластмасова чаша.
С помощта на спринцовка се изтегля малко течност от резервоара, след което едната клема на мултицета се поставя на маса, а другата – в чашата. Ако на екрана се появи число, по-голямо от десет, течността е за смяна. Ако стойността е прекалено близка, не се колебайте и се презастраховайте – животът и здравето са по-скъпи от всичко.
Процедурата може да бъде извършена и със специално устройство, което се продава в магазините. Това е тестер за спирачна течност, който има 5 диода. Той се потапя в резервоара с течността, след което някой от диодите светва. При зелена светлина съдържанието на вода е под 1%, а при жълта – между 1 и 2%. Ако светят два жълти, това означава между 2 и 3%, което също означава, че течността е годна.-
В последните два случая – червена светлина (3% вода) или две червени светлини (над 3% вода), спирачната течност трябва незабавно да бъде заменена с нова, тъй като явно е негодна.