Трансмисията е един от най-важните компоненти на автомобила. Благодарение на нея шофьорът имат минимален контрол върху автомобила, необходим за безопасно движение, включително превключване на предавките на автоматичните и ръчните скоростни кутии, както и регулиране на мощността, генерирана от двигателя.
Без работеща трансмисия двигател ще генерира толкова много мощност, че ще се пръсне на парчета. Като се има предвид всичко това, не трябва да е изненадващо, че кола с увредена скоростна кутия не е безопасна за шофиране. В случай, че трансмисията внезапно се повреди, докато сте на пътя, двигателят може да спре, оставяйки ви със значително по-малко контрол над гигантската метална кутия, в която седите.
За да сте сигурни, че това няма да се случи, трябва да държите очите и ушите си отворени за сигналните признаци на неизправна трансмисия и да отидете в сервиз, веднага щом ги забележите.
Активиране на лампичката за проверка на двигателя
Всеки път, когато има нещо нередно с вашия двигател или съседните му системи, сред които е и трансмисията, повечето модерни автомобили ще ви информират за това, като активират лампичката „Check Engine“ на таблото. Факт е, че някои хора пренебрегват лампичката „Check Engine“ и я оставят да свети с месеци, дори години, но ако това е проблем, свързан с трансмисията, последствията ще бъдат сериозни.
Светлината за проверка на двигателя очевидно не показва директно какъв е проблемът, но ако светлината й е придружена от някой от другите често срещани признаци на проблеми с трансмисията, това може да е предупреждение за проблеми с налягането или течността, наред с други неща. Не забравяйте, че светлината нямаше да свети, ако всичко беше нормално, така че посетете сервиз възможно най-скоро, за да разберете какъв всъщност е проблемът. В най-добрия случай това ще бъде бързо и по-евтино решение.
Силни, странни и нетипични звуци
Колите редовно издават всякакви звуци, но докато карате една и съща кола дълго време, започвате да усещате кои звуци трябва и кои не трябва да чувате. В конкретния случай една правилно поддържана кола не трябва да издава никакви звуци освен постоянното мъркане на двигателя, може би от време на време придружено от някои промени в тона, докато се сменят предавките. Ако чувате странни, нехарактерни звуци по време на шофиране, това е лош знак.
За проблеми, свързани конкретно със скоростната кутия, дръжте ушите си отворени за скърцане, бълбукане или тракане. Отличителни скърцащи звуци могат да бъдат причинени от останки, заседнали във скоростната кутия или предавка, която не е подравнена, докато бълбукащите звуци могат да бъдат причинени или от липса, или от излишък на трансмисионна течност. По-специално при ръчни трансмисии, внимавайте за силни, внезапни тракащи звуци при превключване на предавките, тъй като прецизните части може да се износват.
Миризма на изгоряло
Противно на това, което може да видите в екшън-филмите, колите и техните двигатели не се запалват толкова лесно. Това обаче просто означава, че трябва да бъдете притеснени, когато почувствате характерна миризма на изгоряло от колата си, независимо дали я карате или стоите близо до капака. Обикновено това не означава, че вашият двигател или трансмисия горят активно (освен ако не видите дим), но това може да означава, че техните компоненти са в процес на силно прегряване.
Тази миризма обикновено е свързана с течностите в трансмисията. Течността в нея може да се възпламени, докато тече, което показва измамна искра някъде в системата. Също така компонентите може да се търкат и повреждат заради липса на трансмисионна течност. Така или иначе, тази топлина ще започне да разяжда компонентите на трансмисията, което означава повреда.
Трудности при превключване
Независимо дали използвате автоматична или ръчна скоростна кутия, превключването на скоростите трябва да ставка гладко. Натиснете съединителя, дръпнете лоста и готово. Дърпането на лоста трябва да отнема само миг, за да не отвлича вниманието на шофьора от пътя. Ако превключването на предавките отнема повече време, да не говорим за значително повече усилия, това е лошо както за самата трансмисия, така и за безопасното шофиране.
Засядането на предавката може да е резултат от ниско ниво на трансмисионната течност в най-добрия случай, но също така може да е знак, че движещите се части в скоростната кутия остаряват или ръждясали. Ако частите не се движат и координират правилно, тогава те изискват много повече физическа сила при превключване. И положението само ще се влошава.
Приплъзване на предавката
Причина една трансмисия да има съединител за активиране, да не говорим за заключващи превключватели на скоростния лост, е да помогне на шофьора да задържи трансмисията на определена предавка, след като превключи на нея. Ако колата просто превключваше навсякъде и на каквато предавка иска, шофьорът никога нямаше да има дори и минимален контрол над нея.
Когато трансмисията е повредена или не функционира правилно, тя може внезапно да премине на по-ниски предавка, дори и шофьорът да не докосва скоростния лост. Ако шофирате по магистралата на висока предавка и внезапно преминете на по-ниска предавка, или по-лошо, на неутрална, вие едновременно ще загубите по-фин контрол над колата си и ще влошите това, което вероятно вече е доста сериозна повреда. Това може да бъде причинено или от проблеми с течността, или от механични проблеми. Какви са причините не е важно – шофирането по този начин е напълно неприемливо и изисква незабавна проверка.