Тези, които карат автомобили с модерни системи за активна безопасност, винаги могат да разчитат на електронните асистенти в трудни ситуации. Но какво да кажем за онези, които ги нямат? А у нас такива коли все оше се движат по пътищата. Не е изключено и ABS-ът да спре да работи. Разказваме ми как правилно да спирате с такива коли, за да не попаднете в инцидент.
Превозните средства, които не са оборудвани с ABS, са изложени на много висок риск от злополука при спиране, докато са в потока от модерни превозни средства. И всичко това, защото с ABS автомобилите, дори под контрола на неопитни шофьори, забавят много добре, като същевременно запазват управляемостта. Ако няма антиблокираща система, тогава всяко активно спиране може да доведе до блокиране на колелата, в резултат на което динамиката на спиране рязко ще се влоши. Колата ще спре да реагира на волана, което също ще увеличи опасността.
И ако колата е с ръчна скоростна кутия, тогава има риск двигателя да изгасне и колата да се превърне в неуправляем снаряд. Какво да правим ? Има прости начини за забавяне на такива автомобили. Например т.нар. импулсно спиране, когато водачът започне да нанася бързи и силни удари върху педала на спирачката, симулирайки работата на едноканална ABS система. В този случай честотата на ударите трябва да бъде около 4 пъти в секунда. Това означава, че десният крак трябва да работи върху педала на спирачките със задължителното отделяне на петата от пода.
За ефективно спиране използваме бедрените мускули с напрегнат глезен. И тук, за разлика от колите с ABS, не трябва да има компромиси. При напълно натиснат педал на спирачката колянната става трябва трябва да е под ъгъл от 120 градуса, което ще улесни развиването на необходимото усилие. Между другото, четири натискания на педала в секунда е много висока честота, която дори не всички професионални състезатели могат да постигнат. Но е възможно.
Можем да използваме и други начини за спиране. При липса на ABS можете да използвате спиране на ръба на блокиране на колелата. Вярно е, че този метод изисква водачът да има по-напреднали умения по отношение на разбирането какво се случва с колелата. Все пак вече нямаме електронен асистент. Освен това, в случай на спиране на ръба на блокиране, трябва да се помни, че докато колата се забавя, трябва леко да намалим усилието върху педалите, тъй като количеството кинетична енергия, което колата има, намалява.
При ръчна скоростна кутия ситуацията се усложнява още повече от факта, че с падането на оборотите ще се принудите да превключите на по-ниски предавки, за да не изгасите двигателя. Ако направите това с известно предварение, тогава колата също ще забави използвайки т.нар. моторна спирачка. Въпреки че в случай на нисък коефициент на триене това не е толкова ефективно. Но ако не владеете перфектно този метод, по-добре е да прибегнете до първия – импулсния.
Във всеки случай, по време на активно или аварийно спиране, собственикът на автомобил без ABS практически скача върху спирачния педал многократно, през целия спирачен път, предизвиквайки недоумение сред другите и изненада, но не им обръщайте внимание. Основното е да спрете възможно най-ефективно, а всичко останало е дреболия. Накратко, опростените автомобили без ABS изискват повече професионализъм и концентрация от своите собственици. Особено през зимата.