Пробегът на електрическите автомобили е сред най-важните характеристики, а как размерът и видът на алуминиевите джанти влияе върху ефективността на колата, следователно и на консумацията на батерията? Отговор дава експеримент на двама опитни шофьори в Австралия – Харалд Мърфи и Роб Дийн, председател на Клуба на собствениците на Tesla в Западна Австралия (TOCWA), за който разказва TheDriven.
Двамата сядат зад волана на Tesla Model Y, които са почти идентични, като се започне с избрания вариант Performance. Двете коли са произведени през 2023 г. в завода в Шанхай, като напускат фабриката в рамките на няколко дни една след друга. И двете имат един и същи показател на батерията, като са изминали 1600 км. По време на теста двамата пилоти настройват активирания климатик на 22 градуса, налягането в гумите е еднакво, а така също и в двете коли има по двама пътници.
По време на движение автомобилите са наредени на опашка от минимум 60 м до максимум 400 м, като се редуват да водят. Освен това е решено да се карат с максимално ограничение на скоростта (110 км/ч) доколкото е възможно по протежение на пътя – магистрала в Австралия.
По време на изпитанието са изминати 272 км, но двата Tesla Model Y има само една голяма разлика – алуминиевите джанти. Единият електромобил е оборудван с 19-инчови Gemini, а другият с 21-инчови Uberturbine. Малка разлика, която обаче има много значително влияние върху консумацията на енергия.
Какво се оказва накрая? Model Y с по-големите, фабрично монтирани 21-инчови джанти Uberturbine, регистрира средна консумация от 178 Вт/ч на километър, докато този с по-малките джанти, 19-инчови Gemini и капачки на главините (придобити от нов стандартен Model Y) – 158 Вт/ч на км, което е разлика от 11 процента.
Каква е причината за тази съществена разлика? 21-цоловите джанти Uberturbine имат това, което може да се опише като „лепкави“ гуми Pirelli, пояснява изданието. Страхотни за намаляване на мощността и въртящия момент на електрическите мотори при изключително тежко шофиране, но гладни за енергия като цяло.
Гумите имат по-малко гладка повърхност и са по-грапави от външната страна, следователно са по-малко аеродинамични. От друга страна гумите, монтирани на версията с 19-инчови джанти, са с по-гладка повърхност, следователно въздушният поток може да преминава по-лесно.