Думата „евтини“ в заглавието на тази статия започва да придобива малко подигравателен характер: драматичното поскъпване на новите автомобили в България продължава с пълна сила и през 2022 година. Традиционната годишна справка на Automedia.bg показва, че 25-те най-достъпни нови коли на нашия пазар са средно с по 2745 лева по-скъпи днес, отколкото са били през декември 2021. И с цели 7180 лева по-скъпи, отколкото в края на 2019 година.
Самото понятие „достъпен автомобил“ вече придобива нов смисъл. Ако в края на 2018 година в класацията ни имаше цели 12 автомобила под 20,000 лева, през 2020 те вече бяха само 4, а днес няма нито един. Колите със стартова цена под 25,000 лева бяха 20 през 2019, 8 през 2021 и едва 3 – в момента. При това в Топ 25 вече са останали само малки градски модели от А- и В-сегмента, с две изключения.
Причините за неудържимото поскъпване на новите коли са много. Новите стандарти за безопасност доведоха до отпадане на най-евтините за производство двигатели и до добавяне на нови технологии за понижаване на емисиите. Регламентът GSR2 на Европейския съюз, който направи задължителни неща като ограничител на скоростта и круиз контрол, също повишиха себестойността на колите. Поскъпването на суровините и логистиката, особено след войната в Украйна, също имат ефект. Но немалка част от поскъпването се дължи и на търсенето на по-високи печалби, и на изкуствено създадения дефицит за автомобили през 2021-2022, позволил на компаниите да надуват цени и да се откажат почти изцяло от отстъпки за клиентите.
Друг фактор, свързан с изброените дотук, е отпадането на много от по-евтините модели от пазара. Марки като „Лада“ и УАЗ вече не могат да се предлагат официално в България. В сравнение с предишни години от нашия пазар се оттеглиха бюджетни играчи като Mahindra или италиано-китайската DR. А и много от големите производители зачеркнаха най-достъпните си модели в търсене на по-високи маржове: няма ги вече Peugeot 108, Citroen C1, Skoda Rapid и Citigо. Наскоро Ford потвърди и края за Fiesta, дълги години един от най-търсените модели у нас.
Любопитно е, че Dacia – традиционно най-достъпната марка в България – отчита и някои от най-сериозните поскъпвания тази година. Това довежда и до разместване на върха на класирането – Sandero вече не е най-евтината нова кола у нас. Другата марка с отчетлив ръст за последната година е Opel: 5620 лева скок в стартовата цена на Crossland, 7855 лева при Mokka, почти 8000 лева при Astra (макар че в този случай поне е съпроводено със смяна на поколенията). При Peugeot и Citroen също се забелязва сериозно поскъпване. Относително малки са корекциите в цените на Hyundai и Skoda.