Спукването на гума е неприятна ситуация, с която може би всеки шофьор се е сблъсквал. Понякога обаче не е възможно бързо тя да бъде заменена и се налага автомобилът да продължи да се движи с такава повреда. Експерти обясняват колко време можете да продължите да карате със спукана гума, като всичко зависи от конкретната ситуация.
1. Нямате резервна гума, но имате компресор
Помпате гумата до 3 атмосфери и потегляте. След 3-5 минути пътуване спрете и проверете колко е спаднало налягането. Когато то стигне до 1 атмосфера, помпате отново. И така докато стигнете до правилното място.
2. Няма нищо за помпане
При скорост от 40 км/ч по гладък асфалт със спукана гума можете спокойно да карате около 2 км. Освен това най-вероятно след такъв случай гумата ще може да се напомпа и да се използва допълнително. Ако дупката в гумата не позволява дълго пътуване, самонарезният винт може да служи като временна лепенка. Този временен ремонт ви позволява да поддържате налягане в рамките на 1,7-2,1 атмосфери в продължение на около един час.
3. Гумата „издъхна“ в движение
Допълнителни 10 или 20 метра няма да направят разлика. В крайна сметка не е ясно колко вече сте карали с „празно“ колело. Така че не спирайте по средата на пътя. По-добре е плавно да отбиете от пътя, без да представлявате опасност за останалите участници в движението.
4. Гумата внезапно се спука
Това, например, може да се получи при повреда на страничната стена. В случая няма какво да губите, тъй като е невъзможно да съживите гумата за по-нататъшна употреба. Но можете да карате с 40 км/ч в продължение на десетки километри до гумаджийницата. Бъдете внимателни, тъй като след максимум 15 км гумата ще започне да пуши и да се разпада. Отломките могат да повредят престилката или пластмасовата броня. По-добре е да не допускате нещата да стигнат дотам.
5. Решение за всяка ситуация
Колкото по-леко се движите, толкова по-далеч ще стигнете. С увеличаване на скоростта (или по чакълест път), пробегът със спукана гума ще намалее значително. Важното е на не правите резки движения – не спирайте рязко и не въртете волана. Първо, можете да загубите контрол над колата. Второ, тези действия ще провокират въртене на гумата на джантата, което ще ускори нейното унищожаване.
Трябва обаче да се знае, че дори кратко разстояние, изминато със спукана гума, може да доведе до износване на вътрешната повърхност, повреда на каркаса и деформация. А това означава, че тази гума няма да може да се използва повече.
6. По-добре в студа, отколкото в жегата
На първо място, това зависи от здравината на страничните стени и каркаса на гумата. Дебелата странична стена ще ви помогне да стигнете до гумаджийница, докато тънката странична стена ще „умре“ много по-бързо. Следователно, на кросоувър (гумите на SUV имат подсилени странични стени) ще пътувате по-далеч при същите условия, отколкото на лек автомобил.