Кражбите на катализатори в Европа се увеличават

Кражбата на катализатори от автомобили е голям проблем не само в България, но и в Европа, а и в САЩ, съобщава Automedia.bg. Според информация на най-големия автомобилен клуб в Германия – ADAC, пътни патрули са се отзовали през 2022 г. на 1038 повиквания за откраднати катализатори.

От ADAC обаче предполагат, че броят на нерегистрираните подобни случаи в страната е значително по-голям. През 2018 г. мобилните екипи на клуба, известни като „Жълтите ангели“, са регистрирали 77 случая, а през следващата година – 169. През 2020 г. вече са преброени 420 откраднати катализатора, а през 2021 г. е отчетено рязко увеличаване – 959.

Според предишни констатации особено засегнати са по-старите превозни средства с бензинови двигатели, при които катализаторът е монтиран в средата на пода на автомобила и така достъпът до него е много лесен. Най-застрашени от посегателства са по-старите модификации на Opel Astra, Toyota Prius и VW Polo.

При по-новите автомобили катализаторът е монтиран много близо до двигателя, за да загрее по-бързо след студен старт и да достигне работна температура. А там достъпът е много по-труден и съответно свалянето му отнема много повече време.

ADAC обяснява нарастващия брой откраднати катализатори с високата цена на благородните метали като платина, паладий и родий, които се влагат при изработката на този елемент от колата. След открадването катализаторите се подлагат на рециклиране. Получените по този начин благородни метали след това може да бъдат предложени отново на производителите на автомобилни устройства за пречистване на изгорели газове.

Катализаторите са неразделна част от изпускателните системи от началото на 90-те години на миналия век и имат за задача да преобразуват вредните за здравето и околната среда изгорели газове в нетоксични вещества. С помощта на катализатор замърсителят на въздуха въглероден оксид (CO) се превръща във въглероден диоксид (CO2).

Според ADAC колите, чийто катализатор е бил откраднат, не само са значително по-шумни, но и губят лиценза си за експлоатация и вече нямат право да се движат по обществени пътища. Те трябва да бъдат транспортирани до сервиз, а подмяната струва до 1000 евро, включително монтажът, като при някои модели цената е значително по-висока.

Previous post Най-произвежданата кола във Франция е… Yaris Cross!
Next post Mercedes представи електрически Sprinter с огромна батерия