Могат ли малките мощни двигатели на Audi да променят играта на EV?

Повечето от големите производители вече разкриха плановете за следващото десетилетие, които предвиждат преминаване от ДВГ към чисто електрически задвижвания. Всеки, който някога е посещавал модерен завод за двигатели, ще разбере, че това е много трудна задача и за никой производител подобно решение няма как да бъде лесно.

Има нещо повече от просто цена и промяна в стратегията, и това са културните последици. Уменията, изградени в индустрията в продължение на 100 години за разработването на сложни двигатели с ДВГ, трябва да бъдат напълно заменени от нови и напълно различни технологии.

Пример за това е съоръжението на Audi в Гьор (Унгария), което е един от най-големите заводи за двигатели в света. И точно то е мястото, където компанията вече произвежда всички електрически задвижвания за своята нова платформа Premium Platform Electric (PPE), разработена с Porsche за по-големи автомобили.

Заводът произвежда както двигатели, така и оси за автомобили на Audi. При моторната част традиционното производство, включващо леене и машинна обработка на двигателни блокове, пробиване на цилиндри и след това сглобяване на десетките движещи се части вече е отстъпило място на, поне на пръв поглед, механично по-простата алтернатива на статорите и роторите на електрическите двигатели.

Audi твърди, че е произвела 500 000 електрически мотора от 2018 г. насам и въпреки те имат много по-малко части от традиционните ДВГ, процесът все още е доста сложен. В завода има 15 автоматични машини за огъване за създаване на U-образни намотки тип „фиби“, които в съвременните двигатели заместват непрекъснатите дължини на телта в традиционните намотки.

Всеки статор (който образува намотките на мотор, обграждащ въртящия се ротор с неговите постоянни магнити) се състои от 140 метра медна тел в тези намотки, които са свързани с 235 лазерни заварки. Повече пресования и по-малко болтови крепежни елементи в сравнение с двигателите с вътрешно горене означават, че повече роботи могат да се използват за сглобяването.

Противно на схващания, че EV технологията все още е в начален стадий, случващото се в завода е доказателство, че тя се развива много бързо. От Audi посочват, че новите PPE двигатели 30% по-малко място в автомобила от предишните и са с 20% по-леки.

Техниката на навиване на „фиби“ позволява „коефициент на запълване“ (новият жаргон идва с новата технология) от 60% в сравнение с 45% за конвенционалните намотки. Това означава повече намотки в едно и също пространство, което се равнява на повече въртящ момент при мотор със същия размер.

Роторите с маслено охлаждане също имат подобрена ефективност, като загубите, причинени от съпротивление, са намалени с 50%. Съотношението мощност/тегло за PPE двигателите вече е с 60% по-високо от това за първо поколение електрически двигатели на Audi. И тези показатели тепърва ще се подобряват, което обещава да промени играта при EV през следващите няколко години.