Най-бързият! Audi RS 6 – една легенда на 20 години

Най-бързият автомобил на Audi в момента е R8 – суперкола с атмосферен V10 двигател, способна да достигне 320 км/ч и да ускори от 0 до 100 км/ч за около три секунди. R8 обаче има дефект – може да побере само двама пътници, като за предпочитане без прекалено много багаж.

Сега си представете, че можете да достигнете 300 км/ч с цялото си семейство, целия си багаж и всичко това, без да плащате цяло състояние. Точно това предлага Audi RS 6 – един от най-бързите спортни автомобили за последните 20 години.

Началото

Появата на RS 6 в гамата на Audi датира от 2002 г. с модела A6 (C5), като се предлага в два вида на каросерията – седан и Avant. По това време Audi се наслаждава на своите успехи в моторните спортове и току-що е спечелил първите две общо четири поредни победи в „24 часа на Льо Ман”.

В същото време марката току-що е представила RS 4 Avant и идва моментът за поява на първото A6 в истинска спортна версия. Инженерите трябва да направят компромиси под капака, тъй като 4,2-литровият V8, който в своята атмосферна версия развива 340 к.с. при S6, се нуждае от допълнително пространство за поставяне на турбо.

Точно това накара инженерите на Audi да удължат и разширят каросерията с приблизително 4 см, като всичко това е допълнено от специфични щитове, по-големи джанти и два големи овални изпускателни изхода. Модификациите са извършени в Англия в сътрудничество с Cosworth, като в крайна сметка туин-турбо V8 моторът получава 450 к.с. и 560 Нм.

Стандартно автомобилът е оборудван със задвижване на четирите колела и автоматична скоростна кутия Tiptronic с преобразувател на въртящия момент. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 4,7 секунди. Първото RS 6 получава ново окачване с динамичен контрол (DRC), способно да намали накланянето и движенията на тялото при спортно шофиране.

В края на жизнения си път първото RS 6 излиза и във версия „Plus”, при която мощността е увеличена от 450 на 480 к.с., а въртящият момент от 560 на 580 Нм. Максималната скорост е увеличена на 280 км/ч вместо 250.

RS 6 с двигател на Lamborghini

Шест години след първото RS 6 идва второто поколение, което се отличава, в допълнение към предвидимото увеличение на мощността, с приемането на най-големия двигател, поставян на този модел. Това 5,0-литровият V10, който се поставя Lamborghini Gallardo, но тук е с два турбокомпресора, достатъчни за увеличаване на мощността до 580 к.с. и 650 Нм.

Задвижващият механизъм тежи 278 кг и за да гарантира, че V10 е добре смазан в завои с висока скорост, Audi беше включил сух картер, както при състезателните двигатели. Това позволява моторът да бъде монтиран по-ниско, давайки на цялата кола по-добър център на тежестта.

Шестстепенната автоматична скоростна кутия е преработена, като получава нова охладителна система. Този RS 6 е първият, който достигна максимална скорост от повече от 300 км/ч – по-точно 303 км/ч във варианта си „Plus“, докато базовият модел може да достигне 280 км/ч. Ускорението от 0 до 100 км/ч при седана отнема 4,5 секунди срещу 4,6 за Avant.

RS 6 (поколение C6) е първото, което предлага опция за карбоново-керамични спирачки (420 мм дискове отпред, 356 мм отзад), докато окачването на DRC беше оборудвано за първи път с допълнителен блок за регулиране на амортисьора абсорбатори с три нива.

Завръщането на V8

Audi RS 6 (поколение C7) прави малка крачка назад с отказа от V10 в полза на „малък” 4,0-литров V8 с двойно турбо. Версията седан изчезва от каталога и Audi вече предлага RS 7 Sportback като алтернатива. Без да се налага да увеличават мощността, която дори е спаднала до 560 к.с., инженерите са успели да повишат динамиката на автомобила, като работят преди всичко върху теглото, благодарение на по-голямото използване на алуминий по-специално и намаляването на масата с около 120 кг.

15-сантиметровото отклонение на двигателя също позволява намаляване на теглото на нивото на предния мост. Така разпределението на теглото е променено от 60/40 на 55/45 при C6. Общо само от предния мост Audi са „свалени“ 100 кг, а 20-те к.с. сили по-малко са компенсирани от въртящ момент от 700 Нм, които са предавани към четирите колела чрез 8-степенна автоматична скоростна кутия.

Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема само 3,9 секунди, а максималната скорост вече е 305 км/ч. В същото време разходът на гориво е намален с 30% благодарение на деактивирането на част от цилиндрите. Отново са налични керамични спирачки с дискове 420/365 мм. Въздушното окачване е стандартно, с клирънс с 20 мм по-нисък от стандартния A6.

През 2015 г., две години след лансирането на RS 6 (C7), мощността е увеличена до 605 к.с. във версията Performance. С функцията „overboost” въртящият момент се увеличава временно до 750 Нм, като ускорението от 0 до 100 км/ч отнема само 3,7 секунди.

Електрическа помощ

Четвъртото поколение на Audi RS 6 Avant, базирано на A6 (C8), беше пуснато на пазара през 2019 г. – три години преди 20-годишнината на модела. Тази версия запазва своя туин-турбо V8 с обем 4,0 литра, като „базовата“ мощност е 600 к.с. и 800 Нм. За първи път в историята си колата е оборудвана с лека хибридизация от 48 волта, която помага за допълнително подобряване на неговата ефективност.

Въпреки големите си размери и тегло, новото RS 6 Avant все пак успява да свали няколко стотни при ускорението от 0 до 100 км/ч, което вече отнема 3,6 секунди. Границата от 200 км/ч се достига за 12 секунди.

По отношение на стила, RS 6 Avant (C8) споделя само покрива, предните врати и вратата на багажника с базовия модел. Останалата част е напълно преработена, с удължаване на дължината с около 8 см. Размерът на джантите е увеличен до 21 цола като стандарт с гуми 275/35 и до 22 цола (285/30) като опция.

Бъдещето

Фейслифтът на последното поколение е предвиден за тази година, като от Audi обещават малка изненада. Това ще бъде специална версия на комбито с увеличена мощност. Смяната на генерациите е предвидена за 2025 г., като добрата новина е, че RS 6 Avant ще запази запази двигателя си с вътрешно горене.

От друга страна, той ще бъде поддържан от малък електрически мотор, което ще го направи първият RS 6 акумулаторен хибрид в историята. В същото време това ще бъде последният термичен вариант на модела. След това RS 6, както и цялата гама на Audi, ще стане електрическа.