Не плащат по „Гражданска“ при превишена скорост и за удар на пешеходна пътека

Шофьорът да плаща за смачканите ламарини и пострадалите хора, ако причини катастрофа при превишаване на разрешената скорост в населено място с повече от 50 км/ч. Това е едно от предложенията на Асоциацията на българските застрахователи, направени по внесените от Министерски съвет в парламента промени в Кодекса за застраховането.

Автомобилите задължително трябва да имат застраховка “Гражданска отговорност”, която покрива риска шофьорът да причини щети на имущество или да нарани хора. Застраховката е задължителна, за да има гаранции, че пострадалите ще получат обезщетение. В момента Кодексът за застраховането дава възможност застрахователните компании след като платят обезщетенията по “Гражданска отговорност”, да търсят тези пари от виновния шофьор, ако е причинил катастрофата след употребата на алкохол с концентрация в кръвта над допустимата по закон норма или под въздействието на наркотично вещество или на негов аналог.

С промени в Кодекса за застраховането от бранша искат да бъдат разширени случаите, при които след като платят по “Гражданска отговорност” могат да потърсят парите от виновния шофьор. Предложението е шофьорите да плащат за обезщетенията за увредено имущество и пострадали хора, ако катастрофата е станали след превишаване на разрешената скорост в населено място с повече от 50 км/ч, ако произшествието е станало след преминаване на червен сигнал на светофар, или на пешеходна пътека.

Повод за искането на застрахователния бранш са промени в Наказателния кодекс от есента на миналата година, с които беше въведена наказателна отговорност и възможност за отнемане на превозното средство, ако тежко е пострадал човек при тези обстоятелства на пътя. Извършването на престъпление при шофиране в населено място със скорост с над 50 км/ч над ограничението и при минаване на червено би могло да бъде приравнено на груба небрежност, дори на евентуален умисъл, затова тези обстоятелства трябва да станат основания застрахователят да търси парите за изплащане на обезщетения от виновния водач, посочват от Асоциацията на българските застрахователи.

Според експерти по пътна безопасност ситуацията с удар на пешеходна пътека е по-различна от катастрофа при превишаване на ограничението на скоростта с над 50 км/ч, защото произшествието на пешеходна пътека може да е и поради неразумно преминаване на пешеходец, защото улицата е прекалено тъмна или заради други фактори, за които шофьорът няма вина. Докато скоростта на движение е изцяло решение на самия водач на автомобила.

Ако парламентът приеме предложението шофьорът да плаща за причинените вреди при шофирате с голямо превишение на ограничението на скоростта или при минаване на червено, промяната ще има дисциплиниращ ефект спрямо водачите, посочват от АБЗ. За тези шофьори ще има допълнителни последици от тяхното поведение, което е в особено висока степен на обществена опасност, допълват от Асоциацията на българските застрахователи.

Сключените застраховки да бъдат прекратени, ако автомобилът е конфискуван, предлагат още от застрахователния бранш. Ако по време на действие на застрахователния договор застрахованото имущество (автомобил) бъде конфискувано по реда на Наказателния кодекс, застраховката да бъде прекратявана незабавно и автоматично, по силата на присъдата, с която санкцията за отнемане на съответното имущество е наложена, предлагат застрахователите.

Въвеждат система „бонус-малус“

Застрахователните компании ще бъдат задължени да въведат система за “бонус-малус” при сключване на застраховки “Гражданска отговорност”. Това предвиждат промени в Кодекса за застраховането, внесени от Министерски съвет в парламента. Промяната означава, че застрахователите трябва да вдигат цената на полицата, ако шофьор причини катастрофа, както и да предлагат по-евтини полици на изрядните шофьори.

Но правилата какви утежнения да има за нарушителите ще бъдат определяни от всяка компания. За въвеждането на “бонус-малус” се говори от години и първоначалната идея беше да има общи правила, които да важат за всички застрахователи. Но в сегашния проект за промени всеки застраховател сам ще решава дали да вдигне цената на “Гражданска отговорност” с 1 лв. или със 1000 лв. за шофьор, причинил катастрофа.

За да могат да въведат системата “бонус-малус” застрахователите ще имат достъп до общата база с данни на Гаранционния фонд за всички плащания по застраховките “Гражданска отговорност”. Така ако човек реши да смени застрахователя си, новата компания ще получи информация какви обезщетения е плащал предишният застраховател и така ще може да приложи системата “бонус-малус”.