Нови батерии за „Новата електрическа класа“ на BMW

Електрическите автомобили от следващо поколение на BMW (наречени Neue Klasse или „нова класа“) ще имат по-добри батерии. Форматът на клетките и техният химичен състав ще се променят, което ще увеличи специфичния капацитет с 20 процента, а обхвата на пътуване с едно зареждане – с 30 процента.В същото време производствените разходи за цялата високоволтова батерия ще бъдат два пъти по-ниски. , а вредните емисии ще бъдат намалени с 60 процента.

В терминологията на BMW „новата класа“ се отнася до отделно семейство модели, базирани на електрическа архитектура. То ще се появи през 2025 г. и ще включва както конвенционални електрически автомобили, така и автомобили с водородни горивни клетки. Първите модели на Neue Klasse бяха обявени като компактен седан – аналог на обикновената трета серия и спортен кросоувър. И двете ще получат следващото, шесто поколение литиево-йонни батерии, което ще увеличи пробега на то версииите с 30 процента по цикъла WLTP.

Тези батерии ще използват нови клетки, като ще се промени не само техният формат (цилиндричен вместо призматичен), но и химическият им състав. Ще има повече никел и по-малко кобалт от страната на катода; съдържанието на силиций ще се увеличи в анода. В резултат на това специфичният капацитет на единица обем ще се увеличи с 20 процента. Клетките ще се предлагат в два стандартни размера: 46 милиметра в диаметър, но с различни височини. Другото любопитно е, че те ще бъдат сглобени в блок, заобикаляйки междинните модули, което ще подобри ефективната степен на заетост. В същото време производствените разходи ще бъдат два пъти по-ниски.

Работно напрежение от 800 волта ще ускори зареждането на батериите от мощни терминали. Електрическите автомобили Neue Klasse ще могат да издържат на ток до 500 ампера, което ще намали времето за зареждане от 10 до 80 процента с почти една трета. И тъй като клетките ще съдържат някои рециклирани материали, техният въглероден отпечатък ще бъде намален с 60 процента. Рециклирането на суровини в затворен цикъл ще помогне за допълнително намаляване на вредните емисии, схема, която в момента се прилага от BMW в Китай.

В бъдеще ще бъде възможно и напълно да се изоставят критични суровини като никел и кобалт – новите клетки осигуряват тази опция. В този случай като катоден материал ще се използва литиево-железен фосфат. BMW също работи върху твърдотелни батерии (all-solid-state battery, ASSB), които ще влезнат в производство до края на десетилетието. Демонстрационен електрически автомобил с ASSB е обещан да бъде показан доста по-рано.

Две „гигафабрики“ ще произвеждат новите батерии за Neue Klasse, като те ще са локализирани в Европа и Китай. Партньори на BMW ще бъдат CATL и EVE Energy. Впоследствие в Северноамериканската зона за свободна търговия ще се появят още два завода, но все още никой не знае кой ще ги построи. И трите региона обаче ще имат голяма полза, тъй като предприятията ще създават нови вериги за доставки, мрежи от подизпълнители и работни места.

Previous post Jaguar, Bentley и други емблематични коли на кралица Елизабет II
Next post Jeep Avenger EV е първият електрически модел на марката в Европа