Третото поколение на Peugeot 308 пристигна в България и предизвика вълнуващи емоции с агресивната си визия, технологичния си интериор и впечатляващото пътно поведение. Новото Peugeot 308 дойде със силата на разярен лъв, който гордо стои в предната решетка на автомобила.
Това е първият модел с новото лого на марката – лъвска глава върху щит. С агресивния си дизайн, комфортния салон и модерното задвижване, хищникът може да победи съперниците си в почти всички отношения, предава в. „Монитор“.
Новото Peugeot 308 е изградено върху модифицираната платформа EMP2, която позволява създаването на автомобили с различни видове задвижване с една и съща каросерия. За новия модел се предлагат както стандартни съвременни бензинови и дизелови турбодвигатели, така и електрифицирани хибридни мотори.
Новото Peugeot 308 е пораснало, като на дължина увеличението е със 114 мм и сега достига 4367 мм. Междуосието е увеличено с 55 мм до 2675 мм. Към широчината са прибавени още 48 мм до 1852 мм, а височината е намалена с 16 мм до 1441 мм.
Най-силният коз на новото Peugeot 308 безспорно е дизайнът му. Макар да запазва силуета на предшественика си, в детайли новият модел изглежда коренно различно. Най-осезаема е разликата в предната част, която изглежда агресивно, мускулесто и смело.
Третото поколение на Peugeot 308 изпъква с новата радиаторна решетка, която носи новото лого на марката. Именно зад него е скрит радарът за системите за асистенция на шофирането. Предните фарове са с LED технология още от първото ниво на оборудване.
Издължените дневни светлини с формата на зъби на хищник навлизат в предната броня. При нивата на оборудване GT и GT Pack предните фарове са изцяло LED, като са оборудвани с матрични светлини за още по-голяма ефективност и безопасност.
Отзад светлините също са изцяло LED и наподобяват на следите от трите нокътя от лапата на лъва. Новото Peugeot 308 се предлага в седем цвята – маслиново зелено, синьо Vertigo, червено Elixir, перлено бяло, ледено бяло, сиво Artense и перлено черно. Джантите и гумите са с размери от 16 до 18 инча.
Интериорът на новото Peugeot 308 е направен според вече характерната за марката архитектура i-Cockpit. Пред водача е малкият волан с форма на заоблен осмоъгълник. Зад него на нивото на очите е разположено бордното табло с 10-инчов дигитален панел от ниво Active Pack. При ниво GT бордното табло е дигитално и триизмерно, има няколко режима на изобразяване на параметрите и предлага възможност за конфигуриране и персонализация.
В централната конзола е интегриран 10-инчов сензорен екран с висока резолюция и с възможности за лесна персонализация, с извеждане на множество прозорци или бутони за бърз достъп. Мултимедийната система i-Connect Advanced има гласово управление, а картата на навигацията TomTom може да се показва на целия дисплей, което я прави по-удобна за използване.
Под този екран има отделен малък панел, наречен i-Toggle. Това е сензорен екран, на който са изведени най-важните функции, така че да имате бърз достъп до мултимедията, климатика и директна връзка към навигацията или безжично свързване с Apple CarPlay и Android Auto. Качеството на изображението от камерите е подобрено значително. Всичко тук работи бързо, изглежда висококачествено и е подходящо за лесно и удобно ползване.
Предните седалки са сертифицирани от германското „Дружество за здрави гърбове” (AGR) и със своята отлична ергономия и голям интервал от настройки осигуряват невероятно удобство при пътуване, особено на дълги разстояния. Предните седалки в новото Peugeot 308 се регулират така, че зад волана могат да седнат удобно хора с почти всякакво телосложение и ръст, без да им е тясно в раменете и над главите.
В най-високата версия GT Pack седалките са с електрически настройки, масаж и отопление, като липсва единствено вентилация. Воланът също се отоплява. Самите седалки са покрити с черен текстил и кожа Alcantara, така че салонът впечатлява с висок комфорт. Не на последно място и заради качеството на пластмасите, което според мен се е подобрило дори в сравнение с настоящото 3008. С увеличението на междуосието има повече пространство за краката на пътниците на задните седалки.
Обемът на багажника на новото Peugeot 308 с двигател с вътрешно горене е 412 литра, от които 28 литра са за съхранение на предмети под кората. При сгънати облегалки на задните седалки в съотношение 60:40 максималният капацитет достига 1323 литра. Предвиден е и люк за транспортиране на дълги предмети. В хибридната версия нишата под пода е заета от батерията и обемът на багажника е едва 361 литра.
Бензинови и дизелови турбодвигатели с мощност 130 к.с. работят ефективно
За задвижването на новото Peugeot 308 се предлагат съвременни бензинови и дизелови турбодвигатели, както и два варианта на зареждащи се в контакта Plug-in хибриди. Бензиновите турбомотори са 3-цилиндрови PureTech с обем 1,2 литра, като има избор от два варианта на мощност – със 110 или 130 к.с.
Първият се предлага само с 6-степенна механична скоростна кутия, а по-мощният се комбинира и с 8-степенна автоматична трансмисия. Под предния капак на тествания автомобил е по-мощният бензинов двигател със 130 к.с., комбиниран с 8-степенна автоматична трансмисия на японската фирма Aisin. Двигателят има въртящ момент от 230 Нм при 1750 об/мин.
Тягата е напълно достатъчно за компактния хечбек, който с двама човека и малко багаж на борда достига тегло от 1500 кг. Спринтът от 0 до 100 км/ч отнема приличните 9,7 секунди, но при изпреварване препоръчвам да изберете спортния режим, особено ако искате пъргави реакции от двигателя.
Най-добре е предварително да свалите до трета предавка от лостчетата зад волана и тогава да настъпите газта докрай. В града новото Peugeot 308 се управлява с лекота от малкия овален волан, който може да се върти само с един пръст. Разходът на гориво в града е 7,2 л/100 км, а ако галите газта на пътя, можете да го свалите до 5 л/100 км.
Новото Peugeot 308 все още се предлага и с 1,5-литровия 4-цилиндров турбодизелов мотор BlueHDi във вариант със 130 к.с., който се комбинира с 6-степенна механична скоростна кутия или с 8-степенна автоматична трансмисия. Този турбодизелов мотор предлага най-добрите технически решения – директно впръскване на горивото в цилиндрите, турбокомпресор с интеркулер, филтър за азотните оксиди и система Stop & Start.
В резултат на това двигателят отговаря на най-строгите европейски екологични стандарти и в същото време осигурява висок въртящ момент, добра надеждност и нисък разход на гориво. В комбинация с 8-степенната автоматична трансмисия от Aisin дизеловият агрегат осигурява максимална мощност от 130 к.с. и максимален въртящ момент от 300 Нм, налични още от 1750 об/мин. Изпреварването става по-бързо и по-лесно, а поддържането на скорост от 140 км/ч по магистралата е безпроблемно.
Освен това 1,5-литровият турбодизел работи тихо и меко, без да се натрапва с шума си дори и при висока скорост. За това голяма заслуга има и добрата шумоизолация, която осигурява висок акустичен комфорт.
С новата 8-степенна автоматична скоростна кутия колата се шофира плавно, не се усеща смяната на предавките, а разходът на гориво е намален значително. В комбиниран цикъл 308 BlueHDi 130 харчи едва 4,5 л/100 км, а в града разходът е не повече от 5,4 л/100 км.
Още от първите километри зад волана на новото Peugeot 308 останах много приятно изненадан от усещането в автомобила. Въпреки, че отзад е монтирана U-образна греда, колата вози комфортно и минава меко през неравностите, като само дълбоки дупки нарушават спокойствието на пътниците. В салона е много тихо, благодарение на висококачествената шумоизолация.
Хечбекът се управлява с финес, а обратната връзка с пътя е прилична. Автомобилът е със задвижване на предните колела, държи се стабилно в завоите и не напуска зададената траектория. В завоите по Искърското дефиле пътното поведение е забавно и интересно. При изкачване на Тетевенския Балкан, Peugeot 308 се справи отлично със серпентините и дългите завои.
Зареждащ се в контакта хибриден модел изминава до 60 км изцяло на ток
Новото Peugeot 308 се предлага и с два вида Plug-in хибридно задвижване, което се състои от бензинов турбодвигател PureTech, електромотор и литиево-йонната батерия. Първата версия Hybrid 180 e-EAT8 е със задвижване на предните колела и комбинира 1,6-литров бензинов турбодвигател с мощност 150 к.с. и електромотор със 110 к.с., съчетани с 8-степенна автоматична трансмисия и пробег на ток до 60 км.
Втората версия Hybrid 225 e-EAT8 е със задвижване на предните колела и съчетава 1,6-литров бензинов турбодвигател с мощност 180 к.с. и електромотор със 110 к.с., комбинирани с 8-степенна автоматична скоростна кутия и пробег на ток до 59 км.
Литиево-йонната батерия е с капацитет 12,4 кВтч и за нейното зареждане са налични два вида бордови устройства – еднофазно с мощност 3,7 кВт като стандартно оборудване и еднофазно с мощност 7,4 кВт като опция. Пълното зареждане на батерията ще отнеме минимум 2 часа от станция Wall Box с ток до 32 ампера.
От битов контакт със сила на тока до 16 ампера със стандартно вградено зарядно устройство от 3,7 кВт за пълно зареждане на батерията ще са необходими около 4 часа, а от обикновен контакт с ток до 8 ампера със стандартно зарядно устройство от 3,7 кВт, за зареждането на батерията ще са необходими 7 часа.
По време на краткия тест на Peugeot 308 Hybrid 225 не беше възможно да направя задълбочени изводи, но със сигурност мога да кажа, че хибридът се шофира най-приятно. Въпреки, че е значително по-скъп от моделите с бензинов или дизелов двигател, възможността за чисто шофиране на ток ще изкуши много хора, които не се притесняват от цената.
Със заредена батерия винаги караш безшумно и стоиш тихо на светофара. От гледна точка на динамиката, хибридното задвижване предлага по-пъргаво ускорение както на старта, така и при изпреварване, като винаги има запас от въртящ момент под педала на газта.
Новото Peugeot 308 Hybrid 225 работи основно на електричество, но при натискане на педала на газта докрай се стартира и бензиновият двигател. Заявеният електрически пробег от 59 или 60 км е напълно достатъчен за ежедневните градски маршрути, ако зареждате батерията всяка вечер.
Новото Peugeot 308 се произвежда във Франция в завода в Мюлуз и вече се продава у нас. Цените за хечбека с 1,2-литров 3-цилиндров турбобензинов двигател със 110 к.с. и 6-степенна механична скоростна кутия започват от 40 773 лева, а моделът със 130 к.с. и 8-степенна автоматична трансмисия струва минимум 46 261 лева.
Хибридната версия с 225 к.с. може да се смята за автомобил от премиум сегмента, имайки предвид високото ниво на оборудване GT, но и цената от 82 955 лева също е характерна за модели като BMW Серия 1, Audi A3 и Mercedes-Benz A-класа.