Нов екостандарт оскъпява колите на бензин и дизел, ще мерят и праха от гумите

Нов екостандарт, валиден за целия Европейски съюз, ще оскъпи бензиновите и дизеловите коли и ще ги изпрати в миналото далеч преди вече официално посочената им за прощална 2035 г. Това коментират пред „Телеграф“ експерти в бранша на вноса на нови автомобили.

В четвъртък Европейската комисия представи официално стандарта Евро 7 за новопроизведените моторни превозни средства, с който се цели допълнително намаляване на замърсяването на въздуха. Предвижда се новите правила да влязат в сила от 2025 г. за леките автомобили, а от 2027 г. – и за камионите и автобусите. Стандартът изисква по-ниски вредни емисии от най-високия настоящ – Евро 6, и въвежда ограничения и за прашните емисии от спирачните накладки и гумите на превозните средства.

Евро 7 ще важи за всички новопроизведени превозни средства, независимо какво гориво използват. С въвеждането на тези правила се очаква намаляване с 35 на сто на замърсяването от леките автомобили и с 56 на сто от автобусите и камионите. Предвижда се новите правила да оскъпят автомобилите с до 150 евро, а камионите – с около 2600 евро. Според ЕК обаче всяко евро, изхарчено за новия стандарт, ще доведе до спестяването на 5 евро от разходите за здравеопазване и защита на околната среда.

„Въпросът с Евро 7 не е толкова как ще се отрази на цените на новите бензинови и дизелови автомобили, при положение че техният край е вече посочен – 2035 г. спират да се произвеждат. Въпросът е дали компаниите няма просто да преосмислят необходимостта да инвестират в технологии, които да покрият Евро 7, или просто ще прекратят по-рано производството им и ще се насочат изцяло към е-автомобили“, коментира Александър Костадинов, председател на Управителния съвет на Асоциацията на производителите на автомобили.

Според Костадинов „Ягуар“ и „Опел“ вече са обявили, че спират производството на бензинови и дизелови коли съответно през 2025/2028 г. „Със сигурност няма да са единствените. Заедно с тавана на въглеродни емисии, който ЕС налага (б.р. – 55% намаляване на CO2 eмисиите от автомобили до 2030 г.), този стандарт просто ще ускори края на тези коли“, добави Костадинов. По данни на асоциацията през тази година делът на електрическите автомобили в общия брой продадени нови автомобили у нас е 3%.