Официално: Европейците загубиха интерес към Lada

АвтоВАЗ напусна официално пазарите на Европейския съюз още през 2019 година, като руският автомобилен производител посочи за основна причина все по-затягащите се стандарти за вредни емисии. Руските машини трябваше да бъдат сериозно модернизирани, за да отговорят на новите регулации, което принуди компанията да се откаже от ЕС напълно, заради малкия обем продажби.

Въпреки официалното напускане на европейските пазари, някои автомобилни търговци продължаваха да предлагат машините на Lada неофициално, чрез така наречения „паралелен“ внос. Търговците закупуваха автомобили от Русия и, позовавайки се на вратички в правилата, ги лансираха като употребявани или за специално предназначение.

Но и този бизнес явно вече започва да не е толкова доходоносен и интересен, тъй като продажбите на руските коли в Европа бележат спад за трета поредна година. Така, за изминалата 2021-ва, търговците са успели да реализират едва 1577 нови автомобили Lada, което прави с 22,9 процента по-малко, спрямо 2020 година.

Много е вероятно, след поредният спад, „паралелните“ търговци съвсем да изгубят интерес към руските автомобили и вносът на модели на Lada на нашите пазари да се превърне по-скоро в нещо инцидентно. От друга страна, обаче, повишаването на цените при всички „западни“ марки, включително и бюджетни като Dacia, може и да позасили интереса към моделите на АвтоВАЗ.

И докато в Европа нещата не са розови, в родната Русия Lada може да се похвали с успешно приключване на 2021 година. Въпреки кризата с микрочиповете, която породи забавяне на някои производства, марката е успяла да лансира у дома над 350 000 автомобила, което е ръст с 2,1% спрямо 2020. Нещо повече – два от моделите на компанията са на първо и второ място по популярност на пазара на нови коли.