Един от всеки осем автомобила по българските пътища се задвижва не с бензин или дизел, а с пропан-бутан. Монтирането на газова уредба не само намалява разходите на собственика за зареждане, но и понижава някои от вредните емисии (за сметка на други, уви).
Но въпреки голямата популярност на АГУ, немалко хора все още имат твърде погрешни представи за някои страни на технологията. Нека споменем пет мита за газовите уредби, които можете да чуете често, но в които няма почти нищо вярно.
Мит 1: АГУ увеличава живота на двигателя
В някои отношения това не е мит, разбира се. Заради по-чистото изгаряне петролният газ е благоприятен за цилиндрово-буталната група в двигателя. Но за сметка на това е по-вреден за изпускателните клапани. За да има двигателят дълъг живот, газовото оборудване се нуждае от прецизна настройка и от редовно обслужване – нещо, което много български собственици на автомобили с АГУ не подозират, или от което не се интересуват.
Газовата уредба е най-подходяща за коли, чиито двигатели разполагат с хидроповдигачи на клапаните. Когато те липсват, се налага редовно да се прави реглаж на клапаните – всъщност дори по-често, отколкото пише в упътването на автомобила.
Мит 2: на газ минавате повече километри
Това е напълно погрешно, но въпреки това устойчиво вкоренено у мнозина убеждение: че с 40-литрова газова бутилка може да се измине по-голямо разстояние, отколкото с 40-литров резервоар бензин.
Това е невъзможно по две причини. Първо, заради по-ниската енергийна стойност на газа разходът с него е малко по-голям от този на бензин. И второ, газовите бутилки не могат да се пълнят догоре от съображения за безопасност – в различните държави по правило се оставят 10 до 18% празни. Тоест в 40-литрова бутилка можете да заредите не повече от 36 литра газ, и това е фиксирано в контролните системи на уредбата.
Мит 3: На всеки автомобил може да се сложи газ
Според популярна в нашия форум шега, българският гений може да сложи газова уредба и на Tesla. Въпросът е не дали технически е възможно, а дали изобщо има някакъв смисъл. Има много случаи, в които прибягването до АГУ е безсмислено, трудно или направо невъзможно:
– при най-компактните автомобили. Там липсва място за газовата бутилка, а и разходът така или иначе е малък, икономията от газа ще е нищожна.
– при дизеловите автомобили. Тук монтирането на уредбата е доста сложно технически, а и за запалването така или иначе е нужен малко дизел, така че икономията е незначителна.
– при комби и SUV автомобилите монтирането на бутилката обикновено отнема част от товарното пространство, заради което се предполага, че сте си ги купили.
– при новите автомобили монтирането на газова уредба автоматично анулира гаранцията на двигателя, електрическата система и, в някои случаи, дори на целия автомобил.
Мит 4: щом имате АГУ, не ви трябва бензин
Разбира се, в това могат да вярват само хора, които не ползвали газова уредба. Собствениците добре знаят, че дори най-съвременните АГУ имат нужда двигателят да се стартира на бензин и да се загрее до работна температура, преди да го заменят с газ. Ако пътувате рядко и на къси разстояния, от газовата уредба изобщо няма никакъв смисъл – през повечето време така или иначе ще карате на бензин.
Мит 5: монтираш, качваш се и караш
Както вече споменахме, немалко българи смятат, че монтирането на газовата уредба е еднократен акт, след което им остава само периодично да зареждат бутилката. Но всъщност не е така – и АГУ, както и почти всичко друго в автомобила, се нуждае от редовно техническо обслужване. Максимум на 10,000 километра трябва да се отбиете при „газовите“ майстори за реглаж и подмяна на филтри. Пренебрегването на това изискване води до все по-влошена работа на двигателя и, в крайна сметка, до бракуването му.