Половината ни пътища са разбити и опасни, а “Тракия” доунищожена от тежките тирове

Около 50% от пътищата в България са в незадоволително състояние – разбити, с огромни деформации и опасни за ползване. Тежките камиони са доунищожили средното платно на магистрала „Тракия“.

Това предупредиха от Българската браншова камара “Пътища” във вторник, анализирайки двете години без ремонти, в които се води война срещу строителния бранш.

“Преди месец Агенцията за безопасност на движението по пътищата съобщи, че според нейните данни 40% от всичките 21 000 километра републикански пътища са в незадоволително състояние. Това обаче е към края на 2021 г. Но тъй като през 2022 г. не са правени почти никакви ремонти, делът на опасните пътища е нараснал”, заяви изпълнителният директор на камарата Лазар Лазаров.

Международни изследвания показват, че най-късно 7 години след построяването един път има нужда от основен ремонт.

“У нас този срок е 10 години, но и той не се спазва – често пътищата се оставят без основни ремонти по 15, 20 и дори повече години, докато не се разбият тотално и след това трябват милиони, за да се приведат в нормално състояние“, посочи председателят на Българския транспортен форум инж. Иван Кацаров. Според него текущите ремонти се правят, за да се удължи срокът за нормално използване на пътя, или поне основният ремонт след това да излезе по-евтин.

Председателят на камарата Стефан Чайков припомни, че през последните две години почти не се правят основни ремонти, тъй като още предишното служебно правителство поведе война с фирмите, оспорвайки всеки похарчен лев за текущото поддържане на пътищата с мотива, че под тази формулировка се правели незаконно основни ремонти.

“Единственото изключение в България е подбалканският път – вече 15 години след основния си ремонт, той е в много добро състояние. Причината обаче е, че тежкотоварният трафик се изтегли по магистрала “Тракия”, доунищожавайки я окончателно”, каза още Лазаров.

“Не прави ли впечатление на всички, че средната лента на “Тракия” е много по-разбита, отколкото изпреварващата? А когато нашите фирми правят основен ремонт, ремонтират всички ленти еднакво. Причината за сегашното състояние е, че нормативите ни са правени като за трафика преди 40 години, когато тежките камиони, които използват средната лента, бяха с по 6 или 8 тона натоварване на ос. Сега са вече с по 11 дори 13 тона, а в Германия се лансират камиони и с по 18 тона натоварване на една ос. Никой не контролира какви камиони карат по нашите пътища и естествено, че асфалтът вече не издържа”, посочи изпълнителният директор на “Хидрострой” и зам.-председател на камарата Живко Недев. Той призова новото правителство, каквото и да е то, да направи спешни промени в нормативите за строеж и ремонтиране на пътища, иначе те ще продължават да се доразбиват.

“За да се поддържат в нормално състояние пътищата, всяка година основно трябва да се ремонтират поне по 2100 километра. У нас това е правено само между 2014 и 2016 г., оттогава основни ремонти се правят на не повече от 200-300 км годишно и накрая сметката излиза много по-солена, каза инж. Лазаров.