Практичен и в зимата: BMW M4 Competition стъпва смело на снега с xDrive

През последните години зимата в България не е много снежна и продължителна, но доста често първият сняг е изненада за много шофьори. Най-потърпевши винаги са водачите на автомобили със задно предаване, които често въртят задни гуми в снега и буксуват, когато се налага да се изкачат по хлъзгаво нагорнище. Автомобилите BMW традиционно се свързват с удоволствието от шофирането със задвижване на задните колела и именно заради това са спечелили много почитатели навсякъде по света.

Една част от потребителите обаче са доста притеснени през зимата и биха искали да се чувстват по-сигурни, шофирайки автомобила си BMW в зимни условия. Необходимостта от стабилност и по-добро сцепление при снежни и мокри пътища наложи през 1985 г. появата на първото BMW със система за задвижване на всички колела при модела 325ix. Днес цялата гама на BMW се предлага със задвижване на четирите колела от системата xDrive, което превърна марката в лидер на пазара на луксозни автомобили, пише „Монитор“.

Сега инженерите от подразделението за спортни автомобили M GmbH разработиха уникална система за задвижване на четирите колела M xDrive и я внедриха в спортното купе BMW M4 Competition, за да го направят още по-сигурно на пътя и практично през всички сезони. Същата система получи и седанът BMW M3 Competition, с което моделът стана най-динамичният автомобил с 4 врати.

С въвеждането на системата за задвижване на всички колела M xDrive, BMW преработи и предния мост на BMW M4 Competition Coupe с двойна опорна пружина. Както и преди, тя е изработена от алуминий, за да пести тегло. Геометрията на предната част е променена, а реакцията на електромеханичния усилвател на волана също е получила актуализация, така че да не се отклонява твърде много от цялостното усещане на модела със задно задвижване.

Мощността на двигателя се разпределя между двете оси чрез многодисков съединител M Active Differential, който според BMW позволява напълно променливо разпределение на въртящия момент. Активният диференциал М разполага със софтуерно управление, докато раздатъчната кутия има собствен контролен блок за управление, който позволява практически мигновено преразпределение на тягата при всяко приплъзване.

Отпред има нови задвижващи валове, уникални както за BMW M4 Competition xDrive Coupe, така и за подобното BMW M3 xDrive Competition. За да запази спортния характер на BMW M, разделянето на въртящия момент има ясно изразен превес към задната ос и при ежедневно шофиране мощността се изпраща предимно към задните колела, докато не бъде открита загуба на сцепление.

Можете да изберете и режим на задвижване, който предава цялата тяга от 650 Нм от 3,0-литровия 6-цилиндров двигател с двоен турбокомпресор и мощност от 510 к.с. към задната ос. Моторът е невероятно ефективен. Независимо дали оставите 8-степенната автоматична кутия M Steptronic сама да превключва предавките или предпочитате да я управлявате с перата на волана, тази уникална трансмисия има по-бързи реакции от предходния 7-степенен автоматик с двоен съединител.

В режим на задно предаване контролът на стабилността е деактивиран, така че това е режим за дрифт, създаден за пистата. При режима на задвижване на всички колела допълнителното сцепление се появява още от момента на стартиране. Спринтът от място до 100 км/ч с M xDrive сега отнема само 3,5 секунди, което е с цели 0,4 секунди по-бързо от варианта със задно предаване. Максималната скорост е ограничена до 250 км/ч, а с опционалния пакет M Driver’s се увеличава до 285 км/ч.

На заснежен планински път и на непочистените малки улички в иначе престижните столични квартали, системата M xDrive дава голямо предимство на водачите. Още в момента в който излезете от отопляемия си гараж и стъпите на хлъзгавата настилка, ще оцените силата на двойното предаване. На пътя тази технология доставя много по-голямо сцепление, дори по заснежени пътища, без ни най-малък намек за подхлъзване. Рязкото ускорение в завой показва балансирано ускорение с леко поднасяне, подобно на стандартното BMW M4 Coupe.

След като задните колела достигнат предела си на сцепление, предните помагат да се развие още по-голям въртящ момент, задвижвайки купето с оптимална скорост. Добавеното тегло от 50 кг за технологията M xDrive е трудно забележимо в кола, която тежи почти 1800 кг, така че по отношение на цялостния баланс, M xDrive запазва онова страхотно усещане за нисък център на тежестта.

Новото BMW M4 Competition M xDrive Coupe се хвърля в завоите много по-остро от всяка друга спортна кола с този размер. Усещането е страхотно, тъй като задвижването на всички колела не е повлияло на нивото на удоволствието от шофирането на BMW M4 Coupe. По неравни пътища колата вози твърдо, но на гладък асфалт може да се кара плавно, като в същото време отличната обратна връзка дава възможност за динамична езда.