Предпазване на двигателя от износване и повреди

Двигателите с вътрешно горене имат оптимални режими на работа, при които се постига максимална тяга. Ако човекът зад волана се съобразява с тях и ги спазва, тогава силовият агрегат ще служи дълги години без повреди.

Същевременно има и режими, които водят до износване на триещите се части и рязко намаляване на ресурса на задвижващия тракт. Ако двигателят бъде изведен извън границите на оптималните за него обороти и натоварвания, има голяма вероятност от повреда.

Какви са тези режими и от какво трябва да се притесняват шофьорите?

Ниски обороти и износване

В двигателя има множество триещи се части, чийто живот зависи от скоростта на въртене на коляновия вал. Износването на бутални пръстени, втулки, гърбици на разпределителния вал и други елементи става под влиянието на натоварването при различни скорости и при резки промени в режима на работа на двигателя.

Най-лошото за двигателя е, когато се прилага високо натоварване при ниски скорости, съчетани с рязко повишаване на температурата. Износването на триещите се повърхности в този режим е максимално. Лагерите, стените на цилиндрите и буталните пръстени също страдат.

Оптимален режим

Износването на буталните пръстени и вътрешните стени на цилиндъра започва при празен ход и се простира до около 2000 об./мин. В този диапазон маслената помпа не работи достатъчно добре и ако натоварването на двигателя се увеличи рязко, например при потегляне на натоварен автомобил под наклон, допълнителното подаване на газ провокира мощно налягане в горивните камери. Същевременно липсата на досатъчно масло в този период води до силно износване на основните детайли от мотора, тъй като те все още са „сухи“.

Вече при 1500 об./мин. помпата успява да достигне работния си капацитет, изпомпва смазочния флуид и износването пада почти до нула. А при въртене от 1800 об./мин. всички фрикционни възли „плуват“ върху маслен филм, директният контакт между повърхностите на частите изчезва и степента на износване спада до нула.

Точно тогава започва оптималният режим на работа. Идеалният диапазон за оборотите на двигателя е от 2000 до 4000 об./мин., като там се постига и максималният въртящ момент.

Червена зона

С увеличаване на скоростта на въртене на коляновия вал износването се появява отново и започва да нараства. От около 3800 об./мин. при голямо натоварване, мощността към лагерите на коляновия вал се увеличава. На буталните пръстени и вътрешните стени на цилиндрите износването започва пак при около 4500 об./мин. Това се дължи на факта, че повишената вече температура на маслото намалява смазочните му свойства, защитният филм между триещите се детайли понякога се разкъсва и повърхностите на частите влизат в „сух“ контакт една с друга.

Максималната мощност се наблюдава при 5-6 хиляди об./мин., т.е. в червената зона на оборотомера. Горещото масло не може да устои на силния натиск на триещите се части. Двигателят се износва бързо и ресурсът му рязко намалява.

СЪВЕТИ ЗА ПРАВИЛНА ЕКСПЛОАТАЦИЯ

  • Като цяло, за да се удължи животът на мотора, е по-добре да не се намаляват оборотите му под 2000 в минута и да не се вдигат над 4500.
  • Не трябва да се опитва рязко ускорение, ако колата е влязла в „крайцерски режим“ и двигателят ѝ работи на 1500 об./мин. При рязко натискане на педала на газта, докато скоростите са на включени най-висока предавка, натоварването ще се увеличи рязко, въртящият момент ще претовари елементите, а същевременно няма да последва желаното ускорение, тъй като двигателят все още няма да е достигнал високи обороти.
  • Ако колата е силно натоварена и трябва да се ускори рязко, тогава е по-добре да първо да се премине на по-ниска скоростна предавка и така да се увеличат оборотите до 2500-3000 об./мин.. Така ще се осигури максимално смазване на триещите се елементи, а и шофьорът може да усети ефекта от рязкото натискане на педала на газта.
  • Същевременно се препоръчва периодично да се увеличават оборотите до 4000 об./мин., за да се изгорят въглеродните отлагания в горивните камери и да се разклатят добре клапаните, така че да започнат да се въртят под въздействието на вибрации. В противен случай, при продължителни натоварвания в едно положение, на края на вентила се появява вдлъбнатина.
  • За да се постигне това „изпържване“ на двигателя е добре да се кара около един час извън града при топло и сухо време, като се поддържат работни обороти около 4000 об./мин. На практика означава през целия този един час да се шофира на четвърта предавка и със скорост 110 км/ч.