Радост за шофьорите! Старите коли по-евтини от есента

Цените на колите втора употреба ще започнат да падат още тази есен и най-вероятно до края на годината ще поевтинеят с около 20-30%. Това предрича в своя последен редовен доклад за състоянието на автомобилните пазари по света одиторската компания KPMG.

Тези очаквания се основават на постепенното възстановяване на производството на нови коли, което вече бе прогнозирано и от други анализатори. То се очаква да се увеличи до нивата отпреди кризата от началото на 2023 г., но според KPMG поевтиняването на старите коли ще настъпи по-рано – от есента на тази година, пише „24 часа“.

Пандемията наруши редовните доставки на много стоки, включително и на автомобилни части. Освен това производството на полупроводници, без които не може да се сглоби съвременен автомобил, пострада през 2019 и 2020 г. от серия инциденти в заводи за такива части в Азия. Всичко това рязко сви автомоблните пазари. От близо година насам няма дилър на нови автомобили у нас, който да разполага с коли на склад – всичко се поръчва и се чака с месеци.

Това бе придружено от покачване на цените на новите автомобили и насочи търсенето към търговците на коли втора употреба, които също поскъпнаха.

Само че разликата в ръста на цените е значителна. Докато новите през 2020 и 2021 г. поскъпнаха средно с 12-15%, за същото време цените на употребяваните коли скочиха с 42%, се сочи в доклада на KPMG.

Това е най-голямото увеличение за последното десетилетие (виж инфографиката). Обикновено цените на употребяваните коли нараства с по 20-25% между началото на годината и края ѝ.

Данните на KPMG са за средната цена на употребяваните возила в световен мащаб. В България според Асоциацията на вносителите на автомобили, които обединяват фирми вносители на употребявани возила, ръстът на цените до края на 2021 г. е бил 30%, а за старите коли, които търговците вече са имали на склад – около 20%. Това означава, че и прогнозираният от одиторската компания спад на цените на колите втора ръка наесен у нас ще е по-малък.

Засега няма ясни индикации, че всичко в световната автомобилна промишленост е вече наред, освен новините от различни производители, че са започнали възстановяване на производството с обемите отпреди 2020 г.