От декоративни вложки в салона до масивни външни панели, джанти и дори ключови структурни елементи на каросерията, през последните години въглеродните влакна стават все по-често срещани дори при сравнително масово произвеждани модели на големи световни автомобилни производители. Но какво е предимство на този материал, познат ни още под името карбон?
Историята на световната автомобилна индустрия помни различни материали , които в определени периоди от еволюцията на леките автомобили са използвани при тяхното разработване и производство. Много автомобилни ентусиасти със сигурност ще си спомнят немския Trabant, чиято каросерия беше направена от дуропластик, или американския суперавтомобил Chevrolet Corvette, който носеше външни панели от фибростъкло в ранната си кариера.
Това бяха масово произвеждани автомобили, които се продаваха в сериозни тиражи, но наред с това бяха и експериментални, като производителите на автомобили често прибягваха до използването на не по-малко интересни материали – всички те дошли в масовата автомобилна индустрия от моторния спорт. През последните години например въглеродните влакна добиха особена популярност.
Състезателно наследство
Въглеродните влакна често се наричат карбон и представляват полимерен композитен материал, който има в структурата си мрежа от нишки от въглеродни влакна, залепени заедно с епоксидни смоли. карбонът съчетава две много важни качества, които рядко се срещат в един материал: лекота и невероятна здравина. В същото време обаче, разбира се, е много скъп – следователно по време на производството на масови автомобили често само допълва съществуващите връзки в различни дизайни за по-голяма твърдост.
Благодарение на своите уникални свойства, карбонът (CFRP) намира различни индустриални приложения. Използва се в ракетно-космическата и авиационна техника, при разработването и укрепването на стоманобетонни конструкции, в корабостроенето, в производството на медицинско оборудване, спортно оборудване, протези, домакински уреди, гама детектори и, разбира се, в автомобилната индустрия.
Къде да търсим карбон в кола
С течение на времето въглеродните влакна, подобно на много други иновации в моторния спорт, мигрираха към гражданските автомобили. Въпреки това, той все още се използва широко само в много скъпи автомобили, които се произвеждат в малки серии. Монокок от въглеродни влакна (вид конструкция, при която външната обвивка на каросерията е основният носещ елемент, около който е изградена цялата кола) се срещат само в суперавтомобилите , където комбинацията от висока твърдост на каросерията и ниска маса е особено ценена , въпреки че има много по-достъпни модели, в които можете да видите карбон.
Основата от въглеродни влакна за каросерии на автомобили е много скъпа за производителите, така че в по-обикновените автомобили само отделни елементи са направени от въглеродни влакна, които помагат за намаляване на теглото на автомобила до степен, в която е необходимо. Например панелите на каросерията – предният капак или, да речем, капакът на багажника.
Напоследък дори джанти от въглеродни влакна започнаха да се появяват на нови автомобили , които автомобилните производители предлагат като скъпа опция вместо ковани или конвенционални лети джанти. В салоните въглеродните влакна могат да се използват за направата на рамки за седалки, но най-често срещани са вложки в интериора, които често изпълняват изключително декоративни функции.
Практическа употреба
Преди малко повече от десетилетие BMW представи седана M3 CRT (съкращение от Carbon Racing Technology), с преден капак от въглеродни влакна, покрив, елементи за всмукване на въздух в предната броня, облегалки на предните седалки и спойлер на капака на багажника. Инженерите успяха да намалят теглото на автомобила само с 45 кг – в същото време, поради значително увеличение на цената (такъв седан струваше 130 хиляди евро), те решиха да ограничат тиража до само 67 копия .
В бюджетния сегмент производителите на автомобили започнаха да правят първите стъпки към широкото въвеждане на въглеродни влакна съвсем наскоро – например през 2019 г. Hyundai представи лекия хечбек i30 N Project C, който имаше преден капак, преден сплитер, дифузьор отзад, броня, прагове, както и облегалки на спортните кресла Sabelt от карбон. Вярно, тези детайли отново позволиха на конструкторите да загубят само няколко десетки килограма, а още 22 кг бяха спестени от 19-цоловите ковани джанти от OZ Racing. Обявеният тираж на модела беше ограничен до 600 екземпляра и тези автомобили се продаваха само в Европа.
В евтините автомобили често можете да намерите опции за тапицерия, подобни на въглеродни влакна – този материал става толкова известен и разпознаваем дори сред тези, които са далеч от моторния спорт. Фалшиви фолиа с текстура, наподобяваща въглеродни влакна, се поставят върху обикновен пластмасов преден панел или елементи на централната конзола, но, разбира се, те не намаляват теглото на автомобила по никакъв начин. Но изглежда солидно – идеално за тези, които предпочитат да изглеждат, а не да бъдат.
Спомняте ли си още времето, когато акцентите от естествено дърво в интериора бяха популярни в сегмента на скъпите автомобили? След известно време дървесните покрития започнаха да се появяват дори на бюджетни модели – и сега, когато модата и вкусовете на клиентите се променят, фалшивите въглеродни влакна дойдоха да ги заменят. Вярно, това решение няма нищо общо с понижаването на центъра на тежестта и истинското олекотяване на конструкцията. Но какво ли не се прави за да се увеличат продажбите, нали?