„Свирене“ под капака на колата – основен „виновник“ е ремъкът

Основна причина за неприятните звуци под капака на вашата кола е приплъзването на клиновиден или пистов ремък, който често се нарича още задвижващ ремък (да не се бърка с ангренажен). Ако ремъкът не е сменян дълго време или е пренатегнат, той започва да издава специфични звуци. Освен това, когато, напротив, ремъкът е монтиран по-свободно върху ролките, той също често издава неприятни звуци.

Най-често проблемът се проявява при хладно и влажно време, след което приплъзването се увеличава, тъй като мокрият ремък има по-малко сцепление с шайбата. Вярно е, че не трябва да се притеснявате, ако свистенето продължава само в момента на стартиране на двигателя или след шофиране през дълбока локва. Звукът ще изчезне, когато ремъкът изсъхне. Въпреки това, ако шумът се появява постоянно, особено след стартиране на двигателя и през първите няколко километра шофиране, ремъкът трябва да се обтегне или да се смени.

Какво може да се стане в най-лошия случай?

Всичко се износва, а задвижващите ремъци във всяка кола се смятат за консуматив. Средно експлоатационният живот на ремъка е ограничен до 60 хиляди километра, но някои производители гарантират работа и до 100 – 120 хиляди или до осем години. През зимния период консумацията на енергия на автомобила обикновено се увеличава, което естествено увеличава съпротивлението на генератора. Това може да доведе до разтягане на ремъка и отслабване на обтегача. В резултат на това отново се появява въпросното „свистене“.

Не са редки случаите, когато под капака се чува щракане (може дори да не го чуете), а на арматурното табло светва индикаторът за зареждане на акумулатора. В този момент генераторът спира да комуникира с коляновия вал през ремъка и възниква прекъсване. И наистина, колата ви сега работи само на акумулатор и това няма да продължи дълго.

Също така в много модели ремъкът задвижва помпата на сервоусилителя и в случай на скъсване силата върху волана се увеличава няколкократно. Но най-големият проблем възниква, когато ремъка задвижва водната помпа. Ако се скъса, охлаждащата течност спира да циркулира, което бързо води до прегряване. Не си струва да разказваме за опасностите от прегряване на двигателя. Въпреки това има добри новини. Съвременните ремъци не се късат толкова често, но все пак се случва.

Каква функция изпълнява клиновидният или пистов ремък?

Този ремък се задвижва от коляновия вал на двигателя. Има V-образно напречно сечение и предава мощността на двигателя чрез триене на страните върху шайбата на клиновия ремък. Многоклиновият или пистов ремък е друг вид, където има няколко от тези „клинове“. В съвременните автомобили обикновено се използва поликлиновият ремък. Най-често този ремък се използва и за сервоуправление, вентилатор, водна помпа и компресор на климатик.

Как да избегнем проблеми със задвижващия ремък?

Много шофьори не обръщат внимание на състоянието на ремъците. А проверката му е изключително лесна, защото в повечето случаи има достъп до тези ремъци, за разлика например от ангренажния ремък. За да сте сигурни, че ремъкът няма да повреди, първото нещо, на което трябва да обърнете внимание при смяната е производителят на резервната част, както и възрастта и пробега на предишния ремък.

Също така си струва да се каже, че често смяната на ремъка е доста трудоемка работа, защото задължително се сменят и ролките. Но въпреки това си заслужава. Първо, ще знаете със сигурност, че няма да останете някъде на пътя, и второ, ще изключите по-фатални последици, които могат да настъпят след скъсване на ремъка.

Важно е да се следи напрежението на ремъка. В различните автомобили то се регулира по различен начин. Много коли имат обтегач, който автоматично натяга клиновия ремък. Тук ръчното затягане е невъзможно. Ако клиновият ремък започне да скърца неприятно, това може да се дължи и на неизправност на опъващата ролка, която обикновено се сменя при смяна на ремъка. По правило клиновият ремък не трябва да се разтяга повече от един или два сантиметра.

По време на визуална диагностика е необходимо също да се обърне внимание на ръбовете на кремъка, те не трябва да са протрити. Ако се появи триене, това е лош знак. Също така е невъзможно да се допусне течности да попаднат върху ремъка, като трансмисионно масло, спирачно масло или двигателно масло. В този случай експлоатационният живот на ремъка се намалява многократно.

Отминаха дните, когато опитните автомобилисти можеха временно да използват нещо друго вместо скъсан ремък, за да стигнат до сервиза . Исторически са известни случаи, когато в автомобили, произведени в средата на миналия век, скъсан ремък може дори да бъде заменен с дамски чорапогащник. Това днес е невъзможно, затова гледайте ремъците, периодично проверявайте напрежението, не забравяйте за графика за подмяна и тогава ще можете да избегнете проблеми, както със „свистене“, така и със скъсан ремък.

Между другото, както вече споменахме, не трябва да бъркате клиновия ремък със зъбния или наричан още ангренажен ремък. Тези ремъци имат различни функции. Вече разбрахме, че клиновият ремък се използва за задвижване на спомагателни агрегати, но ангренажният ремък е с доста по-важна функция, защото той синхронизира и задвижва разпределителния вал. Ако се скъса, последствията са още по-тежки и скъпи. Но за това ще говорим друг път.