Ще има ли календар за автомобилния спорт у нас? Този въпрос си задаваха и състезатели, и клубове, и механици и всички свързани със спорта на четири колела. Е, сезон ще има, макар да започва в средата на годината.
Някъде след Трифон Зарезан или Св. Валентин, „влюбените“ в автомобилния спорт се зарадваха. На официалния портал на Автомобилна федерация на България (АФБ) бе публикуван календара в отделните дисциплини.
Сезонът започва в средата на годината – от началото на юли. Първото състезание е от шампионата писта „Енеос“ на „Дракон“ – 4-5 юни. По същото време трябва да има и първия кръг от планинския шампионат – „Българка“ край Сливен. Заедно с това ще има драг в Кондофрей и гимхана във Варна.
Така ударно започва сезонът! Тогава, когато в другите страни календарите са преполовени. Но такава е ситуацията у нас. Интересно е как още в първия състезателен уикенд, пилотите, които карат и двете дисциплини – пистари и планинари къде ще изберат да стартират – на „Дракон“ или на „Българка“. Ще хвърлят „ези-тура“ асове като Пламен Камбуров, Илия Царски и др.
Няма и 100% сигурност, дали обявените дати няма да се променят до началото на сезона, а и след това, до края на годината. Не се знае как ще се развие COVID пандемията, какви удари ще нанесе инфлацията, как ще реагират управниците по места.
Не се знае дали ще има и писта „Енеос“, ако след делото в Софийския административен съд на 28 февруари, не бъде отменена забраната на служебния министър на спорта Андрей Кузманов да се правят автомобилни състезания.
От ръководителя на Главния инспекторат на Министерски съвет Мария Томова дойде отговор, отнасящ се извършената проверка по сигнала на федерацията за направената от служебния министър Андрей Кузманов нарочна инспекция на рали спринта в Пампорово в края на миналата година. Тогава министърът на Младежта и спорта изпраща тричленка, „…да извършат проверка на организирането и провеждането на състезание, заложено в Държавния а календар…“ Тримата оценители са Иван Иванов – началник на отдел Проверки и сигнали в дирекция Регионална координация и контрол, както и обявените като външни експерти Йордан Тодоров и Николай Колев. След дълга разправии стана ясно, че един от проверяващите е заинтересован лично.
В т. 1 се казва: „При определянето на членовете на комисията за извършване на проверка на организирането и провеждането на състезание „Рали спринт Пампорово“ на 06-07.11.2021 г. в к. к. „Пампорово“ са нарушени изискванията на чл. 10. ал. 2 от Административно процесуалния кодекс, в резултат на което е допуснато в производството да участва длъжностно лице, което е заинтересовано от изхода му или има с някои от заинтересованите лица отношения, пораждащи основателни съмнения в неговото безпристрастие.“
Та затова не е ясно дали и как ще започне сезона. Все пак в класическите дисциплини са фиксирани дати, макар да е изпуснато едно състезание, което ще бъде допълнено. Първото рали е „Твърдица“ – 11-12 юни. Следват „Сливен“ – 9-10 юли, което не е в календара на ERT, „България“ – 2-4 септември, „Сърбия“ – 24-25 септември и „Стари столици“ – 15-16 октомври.
В рали спринта са предвидени 5 кръга. Първият е в Пещера – 25-26 юни, само седмица след рали „Твърдица“. Следват Дряново – 23-24 юли, Божурица – 20-21, Пазарджик – 29-30 октомври и Пампорово – 19-20 ноември.
Вече стана дума, че пистарите или шампионатът на затворен маршрут ще трябва да започне още в първия уикенд на юни – 4-5 на писта „Дракон“. Първенството е от общо 6 кръга. След „Енеос“ са Русе -18-19 юни, София – 17-18 септември, Стара Загора – 24-25 септември, Бургас – 8-9 октомври и Хасково – 22-23 октомври.
Шест кръга са и в планинския шампионат. След Българка – 4-5 юни, следват Шумен – 2-3 юли, Лясковец – 9-10 юли, Своге – 20-21 август, Осогово – 25-26 август и Враца 10-11 септември.
Някои би казал, че има и състезания под въпрос. Реално, най-обогатен е рали-спринта и дано се изпълнят предвидените стартове. Рали „Сливен“ също е висящо заради отколешните вражди на двете „партии“ в този град. Особено след миналогодишната издънка. От АФБ едва ли биха се нагърбили да го правят.
От федерацията си имат планове да преместят рали „България“ в старопрестолния Велико Търново. Пък и имат намерение да правят писта „София“.
От традиционните планински стартове, липсва само „Диамо“. Но пък фигурира Враца на финала на сезона. И дано да няма пречки то да се състои.