Серхио Перес триумфира в Гран при на Саудитска Арабия

Пилотът на Red Bull – Серхио Перес, триумфира в Гран при на Саудитска Арабия от втория кръг за сезон 2023 във Формула 1. На пистата „Джеда“ мексиканецът стартира от полпозишън и запази преднината си до самия край. Така той изпревари съотборника си Макс Верстапен, който остана втори.

Първоначално Фернандо Алонсо с Aston martin записа юбилеен подиум №100 в своята кариера, след като за второ поредно състезание зае третата позиция, но малко след края на надпреварата обаче испанецът беше наказан с 10 секунди заради проблем в бокса при изтърпяването на друга негова санкция в хода на надпреварата. Причината бе, че по време на изтърпяването на това петсекундно наказание един от механиците на отбора е докоснал болида на Алонсо с крик, което се санкционира с десет секунди. След този развой на събитията третото място бива спечелено от пилота на Mercedes – Джордж Ръсел.

Четвърти, в крайна сметка, остана Алонсо, следван от Люис Хамилтън с втората кола на Mercedes. Дуото на Ferrari – Карлос Сайнц-младши и Шарл Льоклер завършиха на шесто и седмо място, които отново имаха проблеми в хода на надпреварата. Топ 10 допълниха още пилотите на Alpin – Естебан Окон и Пиер Гасли, както и Кевин Магнусен с Хаас.

Точката за най-бърза обиколка отиде при Верстапен, който успя да я постигне в последната 50-а обиколка, с което остава начело в класирането при пилотите след първите две състезания с 44 точки, а победителят тази вечер и негов съотборник – Перес, е втори само с точка по-малко. Следващата надпревара е след две седмици на „Албърт парк“ в Мелбърн за Гран при на Австралия.

За втора поредна година от полпозишъна в Джеда стартира пилотът на Red Bull – Серхио Перес, който в събота се възползва максимално от проблемите на своя съотборник Макс Верстапен, за да спечели квалификацията. Нидерландецът пък потегли чак от 15-ата позиция, след като счупена полуоска не му позволи да запише конкурентна обиколка във втората фаза на сесията за място и той отпадна още в нея. Двукратният световен шампион Фернандо Алонсо с Aston martin, който пък преследваше своята първа победа във Формула 1 от 12 май 2013 година, когато спечели домашната си Гран При на Испания, стартира от втората позиция.

Втората редица в Джеда си поделиха Джордж Ръсел и Карлос Сайнц, които се класираха четвърти и пети в квалификация.та Те, както и Алонсо, бяха част от печелившите от наказанието на съотборника на Сайнц във Ferrari – Шарл Льоклер, който трябваше да потегли от втората позиция. Монегаскът обаче бе наказан с десет места, тъй като този уикенд той използва своята трета контролна електроника за годината, при разрешени само две. Това го прати на 12-то място на стартовата решетка, а от неговото наказание печеливши освен Алонсо, Ръсел и Сайнц бяха още Ланс Строл, Естебан Окон, Люис Хамилтън, Оскар Пиастри, Пиер Гасли, Нико Хюлкенберг и Гуаню Джоу. Те заеха позициите съответно от 5-та до 11-та на стартовата решетка.

На старта най-добре потегли Фернандо Алонсо, който успя да изпревари Серхио Перес още преди спирането за първия завой. На позициите зад тях промяна нямаше. В края на първата обиколка Алонсо имаше аванс от 0.3 секунди пред Перес, а на 1.2 зад тях се движеше Джордж Ръсел.

В средата на обиколката Ланс Строл успя да изпревари Карлос Сайнц в 13-и завой. Оскар Пиастри пък влезе в бокса за смяна на предно крило след контакт още на старта.

Във втория тур Алонсо получи неприятна новина, че трябва да изтърпи наказание от пет секунди заради грешно позициониране на стартовата решетка. Повторенията на старта показа, че испанецът действително не се бе позиционирал правилно на стартовата решетка.

В четвъртата обиколка Перес успя да изпревари Алонсо и да си върне първата позиция в спирането за първия завой благодарение на системата DRS, въпреки че спря твърде късно и за малко не изтърва кривата, но остана с двете си леви гуми в границите на трасето. Стартиралите от по-задни позиции Шарл Льоклер и Макс Верстапен бяха стигнали до 9-ата и 11-ата позиция. Льоклер започна състезанието с меки гуми, докато световният шампион последва примера на почти всички останали и започна с медиум.

Монегаскът изпревари Пиер Гасли в следващата обиколка на спирането за първия завой. Един тур след това и Верстапен спечели още една позиция, след като без проблеми задмина Гуаню Джоу още преди зоната за спиране за първата крива.

В деветата обиколка Люис Хамилтън бе изпреварен от Льоклер в спирането за първия шикан, след като секунди по-рано седемкратният световен шампион получи официално предупреждение заради движението си на правите. В края на тура пък Верстапен изпревари Гасли в спирането за последната крива за деветата позиция. Световният шампион изоставаше с близо 20 секунди от своя съотборник Перес, който продължаваше да води с аванс от 1.6 секунди преди Алонсо, който на свой ред имаше преднина от 6.3 секунди пред третия Ръсел.

В 12-ата обиколка Верстапен изпревари Хамилтън за осмото място преди спирането за първия завой. В следващия тур Льоклер изпревари и втория пилот на Alpin – Естебан Окон, за да се изкачи на шестото място след използване на DRS. По този начин монегаскът преследваше съотборника си Сайнц, а разликата между двамата пилоти на Ferrari бе 3.9 секунди.

Две обиколки след това Верстапен също изпревари Окон. В 15-ия тур Сайнц влезе за смяна на гуми. Испанецът премина към твърдите сликове. На следващото завъртане и вторият пилот на Ferrari – Льоклер, влезе за смяна на гуми и сложи хард.

В 17-ата обиколка излезе кола за сигурността, след като Строл спря на 13-я завой с технически проблем. Това облагодетелства всички, които не бяха спирали за смяна на гуми. Абсолютно всички преминаха към твърдите сликове. След спиранията подреждането изглеждаше така – Перес пред Алонсо, Ръсел, Верстапен, Сайнц, Хамилтън, Льоклер, Цунода, Окон и Гасли.

При рестарта на състезанието в 21-ия тур Перес успя да „измами“ Алонсо и запази първата си позиция.

В 22-ата обиколка Хамилтън опита да изпревари Сайнц в спирането за първия завой, но испанецът успя да се защити. На ускорението на изхода от втората крива обаче пилотът на Ferrari обаче не успя да повтори упражнението и британецът показа по-добра скорост с гумите медиум, за да завърши изпреварването.

В следващия тур Верстапен мина пред Ръсел в спора за третото място в спирането за последния завой.

В 25-ата обиколка Верстапен успя да изпревари Алонсо за втората позиция в спирането за първия завой, а разликата до лидера Перес бе 5.5 секунди.

В 30-ата обиколка разликата между Перес и Верстапен бе 5.1 секунди, а Алонсо се движеше на 7.1 зад действащия шампион. Осем тура след това нидерландецът съобщи на своя отбор, че усеща нещо нередно в полуоската на своя болид. По думите на световният шампион този проблем се проявява най-вече в бързите завои, а само в първия сектор на обиколката той загуби близо секунда от Перес.

В 40-ата обиколка и Перес се оплака на своя екип, че изпитва затруднения от своя автомобил. Трудностите на мексиканеца бяха свързани със спирачки, тъй като той заяви, че педалът на спирачките е започнал да става „дълъг“. От Red Bull обаче му казаха, че това се дължи на износването на спирачките.

В 45-ия тур въпреки оплакванията си пилотите на Red Bull продължаваха да водят убедително в състезанието, а разликата между тях пет тура преди финала бе 5.5 секунди, а на цели 17.4 зад тях се движеше Алонсо. Испанецът имаше комфортен аванс от 4.6 пред Ръсел, който пък водеше с 3.1 на своя съекипник Хамилтън.

В следващата обиколка Кевин Магнусен изпревари Цунода в битката за последното място в зоната на точките след битка продължила повече от 10 обиколки. Датчанинът се справи с пилота на Алфа Таури при преминаването на първите два завоя на пистата.

В крайна сметка Серхио Перес запази преднината си и записа победа №5 в своята кариера, Макс Верстапен остана втори, а трети завърши Фернандо Алонсо.