Ако имате кола за продан – честито! В момента може да й вземете цена, която преди година би била невъзможна. Лошите новини обаче са за всички останали, които търсят да сменят в момента своето возило.
Поне до другата пролет е много по-лесно да смениш жената, отколкото колата, твърдят зевзеците. И добавят сериозни аргументи в каква задънена улица са кандидатите за съвсем нова или по-запазена кола. Заможните българи, които са готови да си вземат возило от магазина, трябва да чакат от пет до 11 месеца. Причината е, че автомобилната индустрия още не успява да се възстанови от прекъснатите вериги на производство и доставки по време на ковид пандемията. Сроковете за фабрично нови возила обаче са голям проблем предимно за страните от Западна Европа, докато у нас драмата е с колите втора ръка, на които разчитат повечето българи.
Според данните на КАТ за 2021 година малко под 10% от всички регистрирани през годината автомобили в България са били чисто нови или на възраст до 12 месеца. На практика това означава, че нашенецът продължава да кара стари коли. Повод за оптимизъм има все пак, защото продължава да пада делът на МПС-тата над 15-годишна възраст за сметка на увеличаващия се процент возила между 3 и 7 години. След като 9 от всеки 10 автомобила, купени в страната, са втора ръка, то логично те трябва да бъдат внесени, защото първичният пазар у нас с дял под 10 на сто няма как да покрие търсенето.
Според данните на Асоциацията на вносителите на автомобили втора ръка
над 91% от вторичния пазар на возила у нас се формира от внос
от страни от Евросъюза. Най-често по родните пътища продължават живота си коли от Германия, Италия, Австрия и Швейцария. За да има достатъчно автомобили втора ръка в автокъщите у нас, европейците трябва да имат лесен достъп до чисто нови коли. Заради недостига на чипове обаче все по-малко европейци сменят автомобилите и следователно все по-малко автовози пътуват към България.
Това потвърждава и Красимир Стойчев, който е собственик на една от стотиците автокъщи до село Труд. Той е в този бизнес от близо 20 години, но е категоричен, че подобна ситуация не е виждал. Въпреки че капацитетът на салона му е за близо 100 возила, към момента там има 70.
„Допреди две години всеки месец зареждах поне по 10-15 нови автомобила. В пиковите години – около 2017-2019 – е имало случаи всяка седмица да пристига нов автовоз в салона ми“ разказва търговецът.
В момента обаче коли на старо купуват само тези, които не могат да отлагат. Самият търговец е категоричен, че
2022 година е най-неизгодната за покупка на автомобил втора ръка
от автосалоните. Ограниченото предлагане логично е повишило цените, като в някои случай скокът гони 50 на сто. Стойчев обаче казва, че трудно може да се даде оценка за целия пазар.
„Ако търсите 2-4-годишна луксозна кола, там увеличението спрямо миналата година няма да е повече от 10-15 процента. Масовият клас автомобили обаче скочи до небето“, обяснява търговецът. И дава за пример модела Mondeo от 2013-та на Ford. Два идентични автомобила с еднакъв мотор, сходен пробег и ниво на оборудване – единият е внесен от Стойчев през 2020 г. и продаден за близо 12 хил. лв., другият е пристигнал в салона му преди броени дни и макар че моделът вече е с две години по-стар, цената му в момента е малко над 15 хил. лв.
На този фон логично и търговците отчитат и спад на продажбите през последната година. Според собствениците на автосалоните около Пловдив продажбите през тази година са с поне 20% надолу. При това очакванията на всички са през есенните и зимните месеци търсенето да намалее дори още повече. Друг проблем на вторичните пазари на автомобили се оказва и енергийната криза. Икономическата несигурност и постоянно растящата инфлация отказват в момента дори и клиенти, които имат заделени пари за смяна на колата.
Данните на КАТ потвърждават казаното от търговците. В България от началото на годината вносът на МПС-та от други страни се е свил с близо 22,5 на сто. Това значи, че за периода януари-юли са влезли 114 578 употребявани автомобила от категориите M1 и N1 – или с цели близо 26 хил. по-малко спрямо същия период на 2021 г. Продавачите разказват, че друга причина за сериозните турбуленции на родния пазар е рязко нарасналото търсене за употребявани коли в Европа от страна на клиентите, които не могат да чакат често повече от половин година за нов автомобил.
Търговците на автомобили втора ръка са категорични, че нормализиране на пазара няма да има поне в следващите 7-8 месеца. Преди да отмине енергийната криза, да се успокои инфлацията и европейците да започнат да пазаруват отново чисто нови возила, родните водачи ще са принудени да карат старите си автомобили, ако не им се плащат цени с по 30, 40 или дори 50 на сто над реалните.
Народните марки са най-търсени
Въпреки кризата в сектора пазарът на нови автомобили в България е пораснал с 4.3% за първото полугодие на 2022-ра, сравнено със същия период на миналата година. Общо за първото полугодие са регистрирани 17 053 нови автомобила, като общото между всички фаворити на родния клиент е, че са предимно от „народните“ марки, в ниския или среден ценови клас.
- 1. Toyota Corolla – 706 бр.
- 2. Toyota C-HR – 531 бр.
- 3. Dacia Duster – 484 бр.
- 4. Citroen C3 – 399 бр.
- 5. Kia Sportage – 396 бр.
- 6. Renault Megane – 391 бр.
- 7. Dacia Sandero – 390 бр.
- 8. Renault Clio – 389 бр.
- 9. Nissan Qashqai – 385 бр.
- 10. Renault Master – 371 бр.
Ако поръчаш от фабриката сега, ще дойде през март
Позамогналите се българи с всяка следваща година вдигаха бройката на закупените нови коли, но пандемията и икономическата криза през 2020 г. секнаха тази тенденция. В края на 2021-ва обаче интересът към чисто новите возила отново се върна. Това пък вдигна цените, а времето за изчакване на кола от фабриката вече е поне половин година, показва проверка на „Марица“.
Проблемът при новите автомобили първоначално се дължеше на острия недостиг при микрочиповете, които са основна част от повечето актуални модели. Войната в Украйна пък превърна в проблем доставката на кабели, металите за които идват в голямата си част от двете воюващи страни.
Всички тези фактори доведоха до скок и на фабрично новите автомобили. За разлика от вторичния пазар тук увеличението все още е в рамките на поносимото. Масово най-популярните марки са увеличили средно с 10 на сто актуалните си модели. Въпреки това интересът към новите коли продължава да се увеличава.
Най-бързи в сглобяването и доставката се оказват „Дачия“ и „Шкода“. Двете компании, позиционирани в достъпния ценови клас, доставят за около 6 месеца новите автомобили до родните клиенти.
Експертите обясняват този феномен с това, че двете източноевропейски марки са дъщерни на много по-големи компании. Румънците от „Дачия“ са част от групата на „Рено“, а „Шкода“ са част от концерна „Фолксваген“. На практика те предлагат малко по-старо поколение технологии, голяма част от които вече са произведени. Така например най-евтината чисто нова кола в България – „Дачия Сандеро“, използва базата на предишното поколение „Рено Меган“.
Дори и при шампиона при бюджетните автомобили има увеличение. Ако през миналата година базовата версия на „Сандеро“ струваше около 20 хил. лв., то в момента цената е скочила с цели 15% и гони 23 хил. лв. В подобни граници е увеличението и при друга от най-масовите нови коли – „Шкода Фабия“.
Дистрибуторите обаче са категорични, че не по-високите цени плашат родните потребители, а огромното време за изчакване на новата покупка.
„Капарирах още в края на май чисто нов автомобил „Киа Спортидж“, но получих дата за доставка най-рано в началото на март. Но не е сигурно, че и тогава ще я подкарам“, обясни пред „Марица“ пловдивчанинът Антон Йорданов.
Експертите са категорични, че колкото по-нов модел е поръчаният автомобил и колкото повече електроника има в него, толкова повече месеци ще чакат клиентите. Популярните сред клиентите у нас тестови и мострени бройки на новите модели също вече рядко се пускат за продажба, а ако това се случи, обикновено те са за вече съществуващи клиенти на вносителя, които искат да сменят текущия автомобил.
Лошата новина за всички българи, които обмислят покупката на фабрично нов автомобил, е, че ситуацията трудно ще се промени преди края на следващото лято. Прогнозите са, че недостигът на чипове в глобален мащаб ще бъде преодолян към края на второто тримесечие на 2023 година.