Строежът на най-дългия автомобилен тунел у нас е към края си

Строежът на най-дългият тунел в България „Железница“ (2.2 км) е към своя край. Изграждането започна октомври 2019 година, като се очаква до юни 2022 да бъде завършено. С тунела се изгражда и инфраструктурата за водата до него, като се очаква с пускането на Лот-3.1 от автомагистрала „Струма“ – Симитли до тунел „Железница“ да се намалят няколко от кръстовищата на едно ниво и да се направи по-комфортно пътуването.

Широчината на пътното платно в едната тръба е 8.50 метра, с по две активни ленти за движение и тротоари. В тунела ще има изградени всички необходими системи за енергийно ефективно осветление, видеонаблюдение, пожароизвестяване, система за следене на трафика, аварийни телефони, аудио и радио оповестяване, система за контрола на достъпа, площадка за хеликоптер на южния портал, както и система за безопасност, която ще има специално водохранилище за противопожарни дейности.

„Железница“ е първият тунел в страната, строен по най-съвременните европейски изисквания за безопасност, като съоръжението ще има висока противоземетръсна устойчивост и ще предоставя 4 аварийни тунела между двете тръби, както за обслужване на магистралата, така и за аварийна връзка в случай на затваряне на тунела.

Новата отсечка ще осигури, пътуване изцяло по АМ „Струма“ от София до Симитли, като цената за изграждането е 185 млн. лева и се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“.

Когато работата по тунела приключи, остава единственият етап недовършен от автомагистрала „Струма“ между София и границата с Гърция, а именно „Кресненското“ дефиле, който е с дължина от 24 километра. По думите на министъра на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов, до 2030 година трябва да е изградено трасето и да бъде завършена цялата магистрала „Струма“.