С какви гуми е добре да се кара през есента?

Времето за смяна и изборът на гуми с най-добри характеристики е вечна дилема за шофьорите. В крайна сметка вероятността от попадане в инцидент може да зависи именно от това с какви гуми и колата, когато тя попадне на заледен участък от пътя рано сутрин или късно вечер. Някои шофьори имат навика за закъсняват или пък да избързват с преобуването на автомобила си, като през септември вече са сложили зимните гуми или пък през декември все още използват летните, които отгоре на всичко са износени.

Времето през есента в нашия регион обикновено е сравнително топло през есенните месеци, особено в началото. Прогнозите на синоптиците са, че и през октомври температурите ще са далеч от нулата, като това вероятно ще се промени в началото на ноември. Тогава се очаква през нощта термометрите през нощта да показват около нулата.

Отиващият си месец септември се оказа доста топъл, като на места бяха записани температурни рекорди. Очаква се през октомври да има повече валежи, но без резки застудявания и сутрешни слани. И всеки шофьор е наясно, че с настъпването на студеното време летните гуми стават по-твърди и спират да работят както трябва, като не осигуряват достатъчен коефициент на сцепление с асфалтовата повърхност.

Производителите наричат критичната температура за смяна на летни гуми +7°C, но тази стойност не е прагова за свойствата на използваната в тях каучукова смес. Тестовете показват, че дори при нула или лек минус летните гуми спират по-добре от зимните. В студа летните гуми често се държат по-зле само в първите минути след старта, но бързо се затоплят по време на шофиране, като се справят с маневриране и спиране.

Всичко казано по-горе за летните гуми обаче е вярно само на сух асфалт. Ако под колелата има сняг или тънък слой лед, такива гуми са абсолютно безполезни. В същото време при използването на зимни гуми при температури близки до нулата се случва точно обратното. Тези гуми са с по-мек каучук, за да не почерняват в студа.

Освен това зимните гуми обикновено са по-тесни от летните. Така на асфалт, поради мекотата и по-високия протектор, те показват повече приплъзване в завоите. А поради по-малкото контактно петно на сух и мокър асфалт е по-трудно да се пренесе същото натоварване върху колело със зимна гума при завиване и спиране.

Проведени от експерти тестове потвърждават, че зимните гуми спират значително по-зле на сух асфалт и при лек минус, а още повече при плюс. Дори при −5°C зимните гуми спират по-зле от летните. При +4°C спирачният им път е с около 10 м по-дълъг от този на летните гуми, а при +11°C той се увеличава още повече. Зимните гуми имат предимство при спиране и шофиране само когато пътят е покрит със сняг и лед.

Въз основа на резултатите от тестовете на гумите и експертните мнения може да се каже, че летните гуми са най-оптималният и безопасен вариант за обувки за автомобил през есента. Но само докато асфалтът се намокри и започне да се покрива с лед. Не е нужно обаче да следите състоянието на пътната настилка, а просто трябва да отидете и да смените гумите си със зимни, когато средната дневна температура падне под +3-5°C.