Трагедията с Айртон Сена: Ето какво се случи точно преди 29 години?

Преди 29 години – на 1 май 1994 г., се случва най-мистериозният и необясним инцидент в историята на Формула 1. Легендарният Айртон Сена, който е на върха на кариерата си, се блъсна в бетонни огради със скорост над 200 км/ч. Въпреки, че лекарите правят всичко по силите си, трикратният световен шампион умира от тежките наранявания.

На годишните от един от най-черните дни в историята на автомобилните спортове изданието Autonews се опитва да възпроизведе случилото се преди 29 години по време на състезателния уикенд за Гран при на Сан Марино, както и последвалите го събития.

28 април – Сена пристига в Италия

11:00 – Адриана Галисто, приятелката на Сена, опакова багажа му, който е малък. Айртон не обича да се откроява и в куфара му има няколко тениски, бельо и Библия, с която той почти никога не се разделя.

13:00 – Сена напуска къщата, до която вече е паркирано такси за летището. Пилотът използва частния си самолет British Aerospace HS125, с който трябва да лети и след състезанието.

18:00 – Самолетът на бразилеца каца в италианския град Форли. Сена пристигна в Италия преди много от членовете на отбора, поради факта, че има няколко задължения по рекламни договори. В Италия пилотът трябва да присъства на премиерата на нова марка, под която се произвеждат велосипеди – Senna.

22:00 – Сена се регистрира в хотел Кастело, където и преди това е отсядал, докато кара за тима на McLaren.

29 март – Инцидентът с Барикело

09:00 – Стартират първите свободни тренировки, като Сена успява да покаже най-добро време, изпреварвайки следващия в класирането с близо секунда.

13:04 – Квалификациите започват с първата катастрофа в този черен за автомобилните спортове уикенд. Рубенс Барикело излита от пистата и се блъска в стената. Сесията е спряна, а пилотът е закаран в болница. Сена напуска писта и отива в лечебното заведение, за да посети своя сънародник. По-късно Барикело споделя, че Айртон е изглеждал „разтревожен и угрижен“.

21:00 – Членовете на екипа вечерят в пълно мълчание. Сена е заровена в портфейла си, като разглежда снимки на годеницана си Адриана Галисто.

30 април – Смъртта на Раценбергер

12:00 – Втората квалификационна сесия е в разгара си. Сена, който успя да се превключи напълно към състезанието и за известно време да забрави за вчерашния инцидент, като подобрява резултатите си обиколка след обиколка.

13:12 – пистата „Имол“ притихва, след като 24 часа след инцидента с Барикело се случва нова катастрофа. То път тя е с фатален изход – австриецът Роланд Раценбергер се удря в предпазните огради с максимална скорост и загива.

13:20 – Сена до последно не може да повярва на случилото се. Той се качва в колата за безопасност и лично отива на мястото на трагедията.

15:10 – Квалификацията е подновена, но повечето пилоти решават да спрат сесията. Сена е един от тях.

1 май – Денят на трагедията

09:30 – По инициатива на Сена се провежда среща между пилотите, на която е решено да бъде създадена работна група по въпросите за безопасността.

13:00 – Бразилецът, който е майстор на измъкване от трудни ситуации, този път изглежда различно, като според най-близките му няма няма абсолютно никакво желание да участва в надпреварата.

14:17 – 17 минути след старта се случва третият инцидент за уикенда, който може да бъде наречен и „най-необяснимата катастрофа в историята на Формула 1“. Преминавайки високоскоростен завой, Сена излита от пистата и се блъска в оградата на пистата със скорост 209 км/ч.

14:19 – Състезанието е прекратено, а на кадрите, които обиколиха света се вижда как пилотът е изваден от смачканата кола.

14:22 – Професор Сид Уоткинс – един от най-добрите лекари на онова време, пристига на мястото на инцидента. Черепът на Сена е натрошен, а изпод шлема постоянно тече кръв. Още тогава екипът от медици е наясно, че пилотът вече не може да бъде спасен.

14:25 – В боксовете на пистата шефът на Формула 1 – Бърни Екълстън, взима едно от най-спорните решения в историята на шампионата, което ще бъде обсъждано дълго време след това. Гран при на Сан Марино ще бъде подновено.

14:57 – 40 минути след трагедията състезанието е рестартирано. Михаел Шумахер печели, като след това признава, че това е най-горчивата победа в живота му. „Никога не съм имал по-кошмарен ден“, твърди германският пилот.

3 май – Първа версия за трагедията

Първата версия за случилото се, която се обсъжда в пресата, е пилотска грешка – загуба на контрол върху колата. Няколко дни по-късно обаче обвиненията се насочват към организаторите на състезанието. Факт е, че настилката на пистата „Имола“ е сменена малко преди това и много от пилотите се оплакват от лошо сцепление.

19 май – Появява се нова версия

Появява се нова версия за причината за смъртта на Сена – спукана от сблъсък с отломки по пистата гума. Техническата експертиза обаче не потвърждава тези твърдения.

Януари 1995 г.- официално е обявена причината за инцидента

Няколко месеца след инцидента е обявена официалната му причина. Сена е загубил контрол над колата заради счупена кормилна щанга. При сблъсъка с неравност, който изхвърля солата, детайл от окачването се чупи и пробива каската на пилота.

Декември 1997 г. – Подсъдимите са оправдани

Съдът оправда бившия главен дизайнер на Williams – Ейдриън Нюи и служителите на пистата „Имола“ Федерико Бендинели и Джорджо Поджи поради липса на доказателства. След 1994 г. колите от Формула 1, които Нюи ще проектира, са спечелили още 10 шампионски титли за различни пилоти.

Previous post Тунингована Dacia Duster за 66 хиляди лева
Next post Експерти: Tesla напусна премиум сегмента, ще се бори с Ford и Renault